مقالات

کار نکردن ماشین ظرفشویی

از جذابیت‌های زندگی مدرن، اضافه شدن فناوری‌های جدیدی مثل ماشین ظرفشویی به امکانات آشپزخانه‌ها است. امروزه کمتر آشپزخانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که مجهز به یکی از انواع مدل‌های این وسیله پرکاربرد و مفید نباشد. اما داستان در همین نقطه به پایان نمی‌رسد! فقط کافی است چند روز بدون ماشین ظرفشویی را تصور کنید! البته احتمالاً می‌توانید وضعیت را مدیریت کنید ولی کار نکردن ماشین ظرفشویی ممکن است برای خیلی از مصرف‌کنندگان به قیمت به هم ریختن نظم همیشگی زندگی تمام شود.

اگر شما هم با چنین تجربه‌ای روبه‌رو شده‌اید، شاید خواندن این مقاله و دانستن دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی چیست، گره کار را ساده‌تر باز کند. بنابراین همراه ما باشید!

10 دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی کدام‌اند؟

ازآنجایی‌که این وسیله چند دهه بیشتر نیست که در آشپزخانه‌های ما جا بازکرده است، آشنایی با انواع ایراد فنی مربوط به آن نیاز به حوصله و صرف زمان بیشتر دارد. اینکه در قدم اول بدانید چرا ماشین ظرفشویی شما کار نمی‌کند، کمی از فشار و نگرانی طبیعی ناشی از خرابی وسایل خانگی پرمصرف را کم می‌کند.

در فهرست زیر مهم‌ترین دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی را بشناسید:

  • بسته نبودن درب ماشین ظرفشویی
  • خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی
  • فعال بودن قفل کودک
  • مشکل در کلید روشن و خاموش
  • خرابی تایمر و کنترل الکتریکی
  • خرابی رله استارت
  • ایراد در سلکتور
  • بروز مشکل در فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی
  • خرابی برد الکترونیکی
  • خرابی موتور محرک

بسته نبودن درب ماشین ظرفشویی

بسته نبودن درب ماشین ظرفشویی

شش دلیل زیر از مهم‌ترین دلایل بسته نشدن ماشین و درنتیجه خرابی ماشین ظرفشویی است:

ظرف‌ها به‌درستی داخل محفظه چیده نشده‌اند

چیدن درست و به‌قاعده ظروف کوچک و بزرگ در دستگاه یکی از اصول کار با این وسیله برقی حساس است. برای رعایت اصول بهتر است چند مرتبه اول حتماً مطابق با دستورالعمل دفترچه راهنما یا توضیحات فروشنده، ظرف‌ها را داخل دستگاه بچینید.

اتصالات درب، شل شده‌اند

پیچ‌های ماشین را چک کنید! این مورد مخصوصاً در زمان اولین استفاده از ماشین باید رعایت شود تا مبادا با پیچ‌های شل، دستگاه روشن شود. دقت کنید که اگر پیچ‌ها را به‌خوبی سفت نکنید حتماً در فرایند شست‌وشو یا حتی قبل از آن دچار مشکل خواهید شد.

دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی، خرابی درب آن است

با بسته شدن درب، چفت آن وارد قطعه‌ای به نام بست می‌شود. اما اگر بست سالم نباشد، قفل درب هم به‌درستی عمل نمی‌کند. بنابراین از بدون ایراد بودن بست قبل از کار با ماشین مطمئن شوید.

لولای درب دچار مشکل شده است

حتماً میدانید که لولا اصلی‌ترین قطعه برای باز و بستن درب هر نوع دستگاهی است. اگر درب ماشین ظرفشویی شما بسته نمی‌شود، احتمالاً به دلیل خرابی یا شل شدن پیچ‌های لولا باشد که باید در اولین فرصت ممکن این قطعه را تعویض کنید.

لاستیک درب ماشین پوسیده است

واشر درب دستگاه مهم‌ترین مانع ریزش نکردن آب در زمان شست‌وشوی ظروف داخل ماشین است. این قطعه روی لبه درب جاسازی‌شده و کار درزگیری دستگاه را انجام می‌دهد. بنابراین اگر لاستیک یا واشر درب خراب باشد، نه‌تنها درب ماشین به‌درستی بسته نمی‌شود که در زمان کار کردن هم آب به بیرون نشتی دارد.

با این اوصاف توصیه می‌کنیم هرچند وقت یک‌بار برای اطمینان از عملکرد قطعاتی مثل واشر از کارشناس بخواهید تا دستگاه شمارا معاینه کند.

فنرهای درب خراب شده‌اند

یکی دیگر از دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی، ایراد فنرهای درب است که باعث قفل نشدن درب می‌شود. درواقع فنرها نقش مهمی در کامل بسته شدن درب دارند. بنابراین پیش از روشن کردن ماشین لازم است فنرها را چک کنید تا در صورت شل بودن یا دررفتگی، آن‌ها را به وضعیت درست قبلی برگردانید. همچنین اگر این قطعه شکسته است، آن را با یک قطعه سالم تعویض کنید.

بیشتر مطالعه کنید: علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی

خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی

این مشکل از جمله ایرادات فنی رایج است. بنابراین نباید نگران برطرف نشدن آن باشید. خوب است بدانید که از نظر فنی، مکانیسم قفل درب ماشین ظرفشویی برای بسته نگه‌داشتن درب ماشین در فرایند شست‌وشو است تا هیچ‌گونه آبریزش و نشتی آب از محفظه داخلی اتفاق نیفتد.

همچنین ناگفته نماند که سوئیچ قفل درب وظیفه تأمین برق پنل کنترل ماشین را برعهده دارد. با این مقدمه، اگر درب دستگاه را کامل و درست نبندید، مرحله بعدی یعنی فعال شدن سوئیچ درب فعال نمی‌شود. البته ایراد فنی خود سوئیچ قفل هم می‌تواند دلیل دیگر خرابی ماشین ظرفشویی باشد که درنهایت مانع برق‌رسانی به قطعات کنترل‌گر ماشین، روشن شدن آن و شروع فرایند شست‌وشو می‌شود. بنابراین در قدم اول وقتی متوجه کار نکردن ماشین ظرفشویی شدید، ابتدا این مورد را بررسی کنید.

اما چطور باید از سلامت قفل درب و سوئیچ‌ها مطمئن شوید؟ قطعه را باز و بررسی کنید. این مجموعه معمولاً بالای درب و پشت پنل کنترل قرار دارد. لازم است با ولت‌متر، پایانه‌های سوئیچ را چک کنید تا مطمئن شوید برق جریان دارد. اگر هریک از قطعات ایراد داشته باشند، یا باید برای تعمیر اقدام کنید یا تعویض قطعه.

فعال بودن قفل کودک

طبیعی است که به دلایل امنیتی و حضور کودکان در آشپزخانه، لازم باشد هرازگاهی قفل کودک ماشین ظرفشویی را فعال کنید. این نکته گاهی باعث روشن نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌شود. بنابراین اگر متوجه مشکل شدید در مرحله اول به سراغ تنظیمات قفل کودک بروید تا از غیرفعال بودن آن مطمئن شوید.

مشکل در کلید روشن و خاموش

این نکته ازجمله بدیهیات است و با به خاطر سپردن آن بخش زیادی از نگرانی شما برای خرابی و هزینه‌تراشی برطرف می‌شود. کافی است یک‌بار ماشین ظرفشویی را بازنشانی (reset) کنید.

توجه داشته باشید که کار نکردن ماشین ظرفشویی با چراغ‌های روشن ممکن است به دلیل دو بار فشار دادن دکمه روشن و خاموش باشد. وقتی این دکمه را یک‌بار فشار می‌دهید، چرخه شست‌وشو شروع می‌شود. فشردن برای مرتبه دوم یعنی ریست دستگاه و اجرای چرخه تخلیه به مدت 90 ثانیه. بنابراین صبر کنید تا آب ماشین کاملاً تخلیه شود و سپس ماشین را دوباره روشن کنید.

خرابی تایمر و کنترل الکتریکی

خرابی تایمر و کنترل الکتریکی

قطعه مهم بعدی، تایمر یا کنترل الکتریکی است. درواقع اگر قفل درب مشکلی نداشته باشد، احتمال زیاد هست که این قطعه ایراد فنی داشته باشد.

باید اضافه کنیم که در فرایند شست‌وشوی هر ماشین ظرفشویی، تخلیه آب باقی‌مانده در کف دستگاه ازجمله اولین مراحل است. اما دقت کنید اگر صدای پمپ تخلیه را نمی‌شنوید یعنی تایمر یا کنترل الکتریکی مشکل دارد.

ناگفته نماند که اگر تایمر ماشین ظرفشویی شما دستی است، این قطعه کار برق رسانی به موتورپمپ، شیر ورودی آب، مدار هیتر و موتورپمپ تخلیه را به ترتیب عملکرد انجام می‌دهد. یک سری پایانه‌های الکتریکی در محفظه تایمر قرار دارند.

خرابی رله استارت

کار رله استارت، تأمین برق سیم‌پیچ استارت موتور تا شروع به کار آن است. در تعدادی از ماشین‌های ظرفشویی این قطعه روی موتورپمپ اصلی استفاده می‌شود. بنابراین اگر متوجه کار نکردن ماشین ظرفشویی شده‌اید و دستگاه روشن نمی‌شود درحالی‌که میدانید برق جریان دارد، یعنی ایراد فنی از رله استارت است.

اگر به امور فنی علاقه‌مند باشید با کمی دقت می‌توانید این قطعه را کنار موتور پیدا کنید. برای اطمینان از سالم بودن آن، با کمک دفترچه راهنما و البته با دقت به نمودار سیم‌پیچی، اتصالات رله را با ولت‌متر چک کنید. حتی ممکن است لازم باشد تا قطعه را عوض کنید.

نکته برای یادآوری: پیش از شروع به ایراد سنجی حتماً از خاموش بودن دستگاه و عدم اتصال آن به برق مطمئن شوید. همچنین اگر فنی کار نیستید یا علاقه‌ای به این کار ندارید حتماً برای برطرف کردن ایراد فنی، با یک کارشناس تعمیر تماس بگیرید.

ایراد در سلکتور

کار سلکتور یا سوئیچ انتخابی، انتخاب فرایندهای متفاوت شست‌وشو برای ظروف داخل ماشین است. اگر این قطعه ایراد فنی داشته باشد، دکمه‌ها به‌درستی از محل خود بیرون نیامده و گیرکرده باشند، احتمالاً دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی همین مشکل است.

با این اوصاف، قبل از بررسی بخش‌های دیگر دستگاه یا باز کردن قطعات دیگر، از درستی جای دکمه‌ها مطمئن شوید تا گیر نکرده و تحت‌فشار نباشند. در قدم بعدی باید با ولت‌متر و طبق دستورالعمل دفترچه راهنما، اتصالات را آزمایش کنید. باید اضافه کنیم که سلکتور را معمولاً روی کنترل پنل جاسازی می‌کنند. کافی است صفحه داخلی درب را بازکنید.

نکته برای یادآوری: حتماً پیش از بررسی اتصالات از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید.

بروز مشکل در فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

بروز مشکل در فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی میتواند علت کار نکردن ماشین ظرفشویی باشد.

فیوزهای حرارتی وظیفه محافظت از برد کنترل ماشین را برعهده دارند. بنابراین بعضی از مدل‌های ماشین ظرفشویی دارای کنترل الکتریکی، این قطعه را سوار کرده‌اند.

فیوز حرارتی معمولاً بالای مجموعه برد مدار قرار دارد و با اتصال دو سیم به این مجموعه، متصل می‌شود. وقتی برد کنترلی، برق موردنیاز را دریافت نکند یعنی فیوز حرارتی درست عمل‌نکرده است و درنتیجه دستگاه روشن نمی‌شود. البته ناگفته نماند که ممکن است فقط برق قسمتی از برد تأمین شود. باوجوداین، ماشین روشن می‌شود ولی باید منتظر کار نکردن ماشین ظرفشویی باشید.

بنابراین اول برق دستگاه را قطع و سپس صفحه داخلی درب را بازکنید. حالا می‌توانید با ولت‌متر از وجود جریان برق در سیم‌های فیوز مطمئن شوید.

خرابی برد الکترونیکی

خوب است بدانید که گاهی دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی به خرابی برد الکترونیکی برمی‌گردد. اگر برد دستگاه خراب باشد، مشکلات زیر را تجربه خواهید کرد:

  • ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود.
  • عملکرد ماشین، ناقص است.
  • ماشین آبگیری نمی‌کند.
  • دستگاه بدون دلیل خاموش می‌شود.
  • آب ماشین تخلیه نمی‌شود.
  • آب ماشین داغ نمی‌شود.
  • تایمر دستگاه ایراد فنی دارد.

چرا برد الکترونیکی خراب می‌شود؟

شش دلیل زیر باعث می‌شود تا برد الکترونیکی از کار بیفتد:

  • استفاده اشتباه از وسیله
  • نوسانات برق شهری
  • خاموش-روشن کردن بی‌دلیل دستگاه
  • فشردن مداوم و بی‌دلیل دکمه خاموش و روشن
  • ضربه دیدن ماشین ظرفشویی
  • ورود آب به داخل ماشین

برد ظرفشویی ازجمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قطعات ماشین است. بنابراین باید برای تعمیر و تعویض آن هوشمندانه عمل کنید. اصل مهم این است که به سراغ قطعات اصل و فابریک بروید و حتماً متناسب با نوع ماشین ظرفشویی، قطعه را از نمایندگی‌های مجاز تهیه کنید.

در صورت نادیده گرفتن این نکته مهم باید منتظر سوختن کامل برد باشید که همین غفلت باعث چند برابر شدن هزینه تعمیر ماشین ظرفشویی می‌شود. همچنین ناگفته نماند که در مورد تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی باید حتماً با کارشناس تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید و یک‌بار دیگر تکرار می‌کنیم حتماً با نمایندگی معتبر و مخصوص دستگاه خود برای رفع مشکل هماهنگ کنید.

اگر به امور فنی علاقه‌مند هستید می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر نسبت به تعمیر برد الکترونیکی که یکی دیگر از دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی است، مشکل را برطرف کنید:

  • برق ماشین را قطع کنید.
  • پنل ماشین را باز و برد را شناسایی کنید.
  • اگر روی برد می‌توانید تعمیر را انجام بدهید و لازم به خارج کردن آن نیست که هیچ. اما در صورت نیاز باید برد را از پنل جدا کنید.
  • برد را به سمت چپ بکشید و آن را بیرون بیاورید. حالا می‌توانید برد جدید را جاسازی کنید.
  • پنل را دوباره به‌جای اول برگردانید و در پایان، برق دستگاه را وصل کنید.

خرابی موتور محرک

موتور محرک کار گردش آب در ماشین را برای شست‌وشوی ظروف انجام می‌دهد. برق موتور هم با تایمر یا کنترل الکتریکی تأمین می‌شود که با رله استارت ارتباط دارد. توجه کنید که وقتی جریان برق از رله استارت به موتور می‌رسد ولی دستگاه همچنان روشن نمی‌شود یعنی موتور محرک ایراد فنی پیدا کرده است.

لازم است تا با ولت‌متر از وجود جریان برق در سیم‌پیچ‌ها مطمئن شوید تا خراب نباشند. همچنین اگر صدای غیرعادی بلندی از موتور شنیده شود یعنی قطعه قفل کرده است و باید تعمیر یا تعویض شود. البته این مورد را باید به کارشناس تعمیر باتجربه بسپارید.

روش‌های پیشگیری از کار نکردن ماشین ظرفشویی

روش‌های پیشگیری از کار نکردن ماشین ظرفشویی

البته طبیعی است که برای هر وسیله برقی چنین خرابی‌هایی پیش بیاید ولی وقتی روش کار کردن با آن را بدانید، طبعاً جلوی چنین اتفاقاتی را هم بهتر می‌توانید بگیرید. چطور؟ با رعایت چهار نکته ساده زیر:

  • حتماً پس از راه‌اندازی ماشین ظرفشویی، دفترچه راهنما را با دقت بخوانید و با دستورالعمل کار با دستگاه آشنا شوید. این اصل کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن با ماشین آشنا شوید و کارکنید.
  • نسبت به تکمیل ظرفیت منطقی محفظه ظرف‌های ماشین حساس باشید؛ نه‌چندان خالی بماند و نه خیلی پر شود. درهرصورت با رعایت این نکته ظریف، ظرف‌ها به‌خوبی شسته می‌شوند و همچنین در مصرف آب، صرفه‌جویی می‌کنید.
  • ماهی یک‌بار ماشین را کاملاً تمیزکاری و محفظه داخلی را جرم‌گیری کنید.
  • در صورت مشاهده جزئی‌ترین ایراد فنی حتماً و فوراً برای تعمیر اقدام کنید. مدیریت خرابی باعث پیشگیری از بدتر شدن وضعیت می‌شود و درنهایت هزینه کمتری برای شما می‌تراشد.

سوالات متداول در مورد کار نکردن ماشین ظرفشویی

کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهمترین دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌توان ایراد در قفل درب ماشین ظرفشویی، خرابی کلید روشن و خاموش بودن، خرابی رله استارت و ایراد در برد الکترونیکی اشاره کرد.

اکثر ایرادات باید به دست متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی انجام شود. به همین دلیل بهتر است با مجموعه های معتبر تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات به جهت برخورداری از تعمیرکاران زبده و با سابقه، بهترین مجموعه برای تعمیر ماشین ظرفشویی در تمام نقاط تهران است.

نتیجه گیری پایانی در مورد کار نکردن ماشین ظرفشویی

خرابی هر یک از لوازم‌خانگی پرمصرف بار سنگینی را روی فکر و ذهن مصرف‌کننده تحمیل می‌کند؛ چه یک اتوی ساده و کوچک چه ماشین ظرفشویی که مهم‌ترین وظیفه را در هر آشپزخانه‌ای برعهده دارد.

بعد از کار نکردن یخچال و ماشین لباسشویی، قطعاً کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند دردسر زیادی را برای آشپزخانه شما به بار بیاورد. اما با شناسایی ده مورد از دلایل خرابی این دستگاه که در این مقاله توضیح دادیم، می‌توانید در قدم اول و شخصاً ایراد فنی را تشخیص بدهید و برای تعمیر اقدام کنید. البته برخی از این ایرادات تنها به دست متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی قابل حل شدن است.

یکی از بهترین مجموعه های تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران، مجموعه باماتعمیرات است. این مجموعه با بهره مندی از تعمیرکاران با تجربه و کاربلد، می‌تواند در اسرع وقت مشکلات ماشین های ظرفشویی اعم از روشن نشدن آن را برطرف نماید. همچنین متخصصان این مجموعه قادر به تعمیر ماشین ظرفشویی برندهای مختلف مانند سامسونگ، ال جی، بوش، دوو، کنوود و … می‌باشد.

درصورت نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی خود، می‌توانید با کارشناسان باماتعمیرات تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *