مقالات

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

پس از شستن حجم زیادی از لباس‌ها که به احتمال زیاد تعدادی از آن‌ها هم مورد نیاز ضروری هستند، مصرف کننده پس از باز کردن درب با خشک نکردن ماشین لباسشویی و تعداد قابل توجهی لباس خیس مواجه می‌شود. جدا از اینکه این اتفاق می‌تواند نشان دهنده ایرادات مختلفی در عملکرد دستگاه باشد، در لحظه به دلیل نیازمندی به زمان زیاد برای خشک کردن لباس‌ها، مشکل بزرگی به نظر می‌رسد.

البته در این حالت احتمالاً لباس‌ها بوی بدی گرفته باشند و به شستشوی مجدد نیاز خواهد بود. خوشبختانه این ایراد لباسشویی در اکثر مواقع با کمک یک تعمیرکار ماهر برطرف می‌شود و جایی برای نگرانی نخواهد بود. کافیست در ابتدا اطلاعات بیشتری در خصوص منبع این مشکل پیدا کرد و سپس در زمانی کوتاه به رفع آن پرداخت. در نتیجه پیش از انجام هر کاری باید به سراغ علت خشک نکردن ماشین لباسشویی و راه برطرف کردن آن رفت. به همین دلیل در این مطلب تمامی مسائلی را که باید در خصوص خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی دانست، در ۸ علت شرح داده‌ایم.

شایان ذکر است که این دلایل به صورت کلی هستند و به همین دلیل در خصوص مواردی مثل علت خشک نکردن ماشین لباسشویی سامسونگ، علت خشک نکردن ماشین لباسشویی ال جی و غیره صدق می‌کنند.

پر کردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی

پر کردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی

اگرچه گاهی حجم بالای لباس‌های کثیف مصرف کنندگان را به کامل پر کردن لباسشویی ترغیب می‌کند، اما این کار در اکثر مواقع به بروز ایرادات گوناگون در دستگاه منتهی می‌شود. در واقع زمانی که ماشین لباسشویی با لباس‌ها یا مواردی مثل پتو و حوله بزرگ بیش از ظرفیت مجاز پر می‌شود، دچار مشکلات مختلفی خواهد شد.

برای مثال گاهی تمیز نشستن، عدم تخلیه آب، نشتی، آبگیری نکردن و حتی گاهی کار نکردن ماشین لباسشویی به دلیل رعایت نکردن حد مجاز گنجایش یا ظرفیت است. به این ترتیب خشک نکردن هم از موارد دیگری می‌باشد که به این علت اتفاق می‌افتد.

پس هنگام استفاده از دستگاه باید به میزان ظرفیت و گنجایش آن دقت کرد. بر اساس گفته متخصصین انواع ماشین‌های لباسشویی باید حدود ۴/۳ یا ۳/۲ با لباس‌های متعادل و یکدست پر شوند. در غیر این صورت حتی امکان آسیب دیدن قطعات داخلی از جمله شکستن لگن بر اساس تکان خوردن و لرزش زیاد ماشین لباسشویی وجود دارد.

در ضمن باید توجه کرد که وزن لباس‌های خشک در ماشین لباسشویی پس از آبگیری دستگاه و خیس شدن چندین برابر خواهد شد. در نتیجه باید بر این اساس لباس‌ها را بارگیری کرد. اگر حجم لباس‌های کثیف زیاد است، می‌توان یک برنامه‌ریزی برای شستشو در نظر گرفت.

همچنین بهتر است از روشن کردن و شستن لباس‌ها به صورت پی در پی خودداری کرد. هر ماشین لباسشویی پس از یک دوره شستشو به مدت کوتاهی برای استراحت موتور و سایر قطعات نیاز دارد.

انتخاب نادرست برنامه شستشو

انواع ماشین‌های لباسشویی با عملکرد اتوماتیک یا دوقلو دارای برنامه شستشو هستند. این برنامه مشخص می‌کند که لباس‌ها با چه تعداد دور، چه درجه آب و چگونگی آبگیری و خشک کردن، شسته شوند. در نتیجه مشخصاً انتخاب نادرست برنامه شستشو یکی از مهمترین علت های خشک نکردن ماشین لباسشویی است. گاهی کاربر به اشتباه یا از روی فراموشی دکمه خشک کن لباسشویی را فعال نمی‌کند یا از برنامه‌ای که تعداد دور آن برای خشک کردن کم است، استفاده می‌کند. این کار در نهایت به خیس ماندن لباس‌ها منجر می‌شود. به همین دلیل باید با انواع شستشو، معنی دکمه‌های لباسشویی و نحوه فعال کردن خشک کن آشنا شد.

نحوه فعال کردن خشک کن لباسشویی

در اکثر ماشین‌های لباسشویی یک دکمه با عبارت Spin و No Spin تعبیه شده است که مربوط به فعال و غیر فعال کردن خشک کن می‌باشد.

  • فعال کردن خشک کن لباسشویی: با استفاده از دکمه Spin که به معنای چرخش و چرخاندن می‌باشد، می‌توان خشک کن لباسشویی را فعال کرد. پس از فشردن این دکمه امکان انتخاب تعداد دور در دقیقه وجود دارد و در اکثر مدل‌ها تعداد دور شامل ۴۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰ و ۱۲۰۰ است.
  • غیرفعال کردن خشک کن لباسشویی: با استفاده از دکمه Np Spin خشک کن لباسشویی غیرفعال می‌شود و به‌طبع دستگاه بدون خشک کردن پس از اتمام شستشو خاموش خواهد شد.

نحوه صحیح انتخاب برنامه شستشو

به طور کلی برنامه‌های شستشوی بسیاری وجود دارند که ممکن است در هر دستگاه وابسته به مدل متفاوت باشند. با این حال بعضی از آن‌ها در بیشتر مدل‌ها ثابت هستند که شامل چنین برنامه‌هایی می‌شوند:

  • برنامه شستشوی Cotton: این برنامه یکی از پرمصرف‌ترین برنامه‌های شستشو است و به معنای شستن لباس‌های کتان و پنبه می‌باشد.
  • برنامه شستشوی Delicate: برای شستن لباس‌های ظریف و لباس کودک مناسب است. البته در بعضی مدل‌ها برنامه شستن لباس کودک به طور جداگانه وجود دارد.
  • برنامه شستشوی Hand Wash: این مورد به معنای شستشوی دستی است و همانند شستن با دست عمل می‌کند.
  • برنامه شستشوی Wool: این برنامه شستشو در ماشین لباسشویی به طور مخصوص برای لباس‌های پشمی، بافت و زمستانی تعبیه شده است.
  • برنامه شستشوی Quick 30: از این مورد برای شستشوی سریع و ۳۰ دقیقه‌ای استفاده می‌شود.
  • برنامه شستشوی Rinse+Spin: این برنامه لباس‌ها را تنها آبکشی و سپس خشک می‌کند.
  • برنامه شستشوی Dark Wash: برای شستن لباس‌های تیره و مشکی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • برنامه شستشوی No Spin: این مورد به معنای عدم خشک کردن است و فعال کردن آن یکی از دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی به حساب می‌آید.

در نتیجه به طور کلی باید برنامه‌ها را بر اساس جنس یا پارچه لباس، میزان کثیفی، زمان و نوع شستن انتخاب کرد. همچنین این موارد تنها بخشی از برنامه‌های شستشو هستند و برای اطلاعات بیشتر می‌توان از دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی کمک گرفت.

خرابی برد الکترونیکی

خرابی برد الکترونیکی

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی نقش مهمی را در کنترل و تنظیم نوع شستشوی لباس‌ها ایفا می‌کند و خراب شدن آن می‌تواند به عدم ارسال سیگنال مربوطه به موتور دستگاه برای خشک کردن لباس منتهی شود. به طور معمول در این شرایط برد الکترونیکی دارای برق می‌باشد اما عملیات لازم را برای خشک کردن لباس‌ها انجام ‌دهد. در این صورت اکثراً ایراد تنها با تعویض قطعه برطرف خواهد شد.

همچنین با در نظر گرفتن اینکه قطعه برد الکترونیکی دارای وظایف مهمی در خصوص انجام امور شستشو توسط لباسشویی است، تعویض آن کار دشواری به حساب می‌آید. همچنین پیچیده بودن و حیاتی بودن این قطعه گاهی به هزینه بالا برای خرید قطعه جدید منتهی می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب مجدد باید تعویض را به دست افراد خبره سپرد. تنها در این شرایط است که می‌توان از تعویض صحیح و مناسب بودن هزینه اطمینان حاصل کرد.

در ضمن به منظور یافتن افراد متخصص و ماهر برای تعویض برد الکترونیکی و رفع ایراد خشک نکردن لباسشویی باید از مراکز و مجموعه‌های معتبر تعمیر ماشین لباسشویی درخواست اعزام کارشناس کرد.

خرابی فیوز حرارتی ماشین لباسشویی

به طور معمول فیوز حرارتی ماشین لباسشویی در قسمت بالای برد یا روی محفظه فن تعبیه می‌شود و مصرف کنندگان نمی‌توانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. گاهی خراب شدن و حتی سوختن این قطعه موجب مشکلاتی در لباسشویی می‌شود که خشک نکردن لباس‌ها یکی از اصلی‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. در این شرایط تعمیر فیوز دستگاه بهترین راه حل برای برطرف کردن اشکال خشک نکردن لباس است.

برای انجام تعویض در ابتدا باید قطعه مورد نظر را با یک مولتی‌متر بررسی کرد و از سوختن یا خراب بودن آن مطمئن شد. سپس تعویض و جایگزینی را با استفاده از یک قطعه اورجینال و باکیفیت انجام داد. در نتیجه این کار یک اقدام فنی و تخصصی است که باید توسط کارشناس انجام شود. در غیر این صورت درباره درجه کیفی و اصل بودن قطعه جدید یا تعویض صحیح آن تضمینی وجود نخواهد داشت.

مشکل در تخلیه آب ماشین لباسشویی

مشکل در تخلیه آب ماشین لباسشویی

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایج است که ایرادات دیگری را در پی خود می‌آورد و خشک نشدن لباس یکی از مهمترین آن‌ها به حساب می‌آید. از جانبی دیگر عدم تخلیه آب دستگاه دارای دلایل متعددی است که این موارد از مهمترین آن هستند:

  • گرفتگی و انسداد فیلتر لباسشویی: به طور معمول فیلتر ماشین لباسشویی در پایین و جلوی دستگاه تعبیه می‌شود. این فیلتر پس از مدتی استفاده توسط نخ و تار و پود لباس، دکمه، جرم و سایر موارد دچار گرفتگی می‌شود. در نتیجه هر مصرف کننده باید هر از گاهی در بازه زمانی‌های مشخص آن را تمیز کند.
  • مسدود شدن شلنگ تخلیه: شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی وظیفه خروج آب را از دستگاه برعهده دارد. در نتیجه زمانی که این شلنگ دچار انسداد و گرفتگی شود، آب به خوبی تخلیه نخواهد شد و به‌طبع کاربر با مشکل خشک نکردن ماشین لباسشویی مواجه می‌شود.
  • ایرادات پمپ تخلیه لباسشویی: پمپ تخلیه و سایر قطعات مربوط به آن پس از مدتی استفاده از لباسشویی دچار ایراداتی نظیر گرفتگی می‌شوند که به تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی منجر می‌شود. برای مثال خالی نکردن جیب لباس‌ها پیش از شستشو یکی از دلایل اصلی انسداد قطعات، عدم تخلیه آب و در نهایت خشک نکردن لباس است.

در مجموع برطرف کردن این ایرادات به راحتی کمک می‌کند تا بتوان مشکل خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی را از بین برد. البته شایان ذکر است که گاهی عدم تخلیه آب لباسشویی باعث مشکلات دیگر نظیر این موارد می‌شود:

  • بوی بد لباس‌ها پس از شستشو
  • تمیز نشستن ماشین لباسشویی
  • نشتی آب از ماشین لباسشویی
  • باز نشدن درب ماشین لباسشویی

در نتیجه بهتر است نکات لازم را در خصوص جلوگیری از ایراد عدم تخلیه آب دستگاه رعایت کرد.

خراب شدن موتور لباسشویی

وجود اشکال و معیوب شدن موتور یکی دیگر از دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی است که به خیس ماندن لباس‌ها منتهی می‌شود. در واقع موتور لباسشویی از قطعات مهم و اساسی است که به منظور تنظیم یا کنترل تعداد دور دستگاه تعبیه شده است. در نتیجه دیگ یا مخزن با کمک موتور در تعداد دفعات بسیاری می‌چرخد تا در نهایت لباس‌ها خشک شوند.

پس اطلاع و آگاهی از این مسئله ثابت می‌کند که خراب شدن یا سوختن موتور دستگاه چطور می‌تواند در نچرخیدن ماشین لباسشویی یا خشک نکردن لباس تأثیر قابل توجهی بگذارد. البته گاهی این مشکل به دلیل ساده‌ای مثل داغ کردن موتور بروز پیدا می‌کند و صرفاً همیشه به معنای خراب شدن و سوختن آن نیست. به همین دلیل متخصصین متذکر می‌شوند که نباید از ماشین لباسشویی در دفعات پی در پی یا پشت سر هم استفاده کرد و باید به قطعات آن از جمله موتور استراحت داد. پس اگر خشک نکردن ماشین لباسشویی به این علت است، برای رفع ایراد تنها باید مدتی تا خنک شدن موتور صبر کرد.

کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

همان‌طور که اشاره کردیم، اساس شستشو و خشک کردن ماشین لباسشویی بر تعداد دورهای زیاد و تند بنا شده است. در نتیجه زمانی که دور تند ماشین لباسشویی کار نمی‌کند، مشکلاتی نظیر تمیز نشستن و خشک نکردن لباس‌ها پدیدار می‌شوند. در ضمن در چنین مواقعی امکان دارد که دستگاه در حال چرخش به نظر برسد اما به دلیل کند بودن دور زدن و چرخیدن آن، لباس‌ها به خوبی خشک نشوند. این مشکل به خاطر چنین مواردی رخ می‌دهد:

  • وجود مشکل در خازن لباسشویی
  • خراب و معیوب شدن تایمر دور تند ماشین لباسشویی
  • فعال کردن اشتباهی دکمه عدم دور تند
  • معیوب شدن سیم پیچ دور تند ماشین لباسشویی
  • وجود اشکال در اتصال سیم رابط خازن به موتور دستگاه

در نتیجه اگر مشکل خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی به این دلیل اتفاق افتاده باشد، بهتر است برای رفع آن با تعمیرکار تماس گرفت.

قطعی، نوسانات و سایر مشکلات برق

قطعی و نوسانات برق یکی از موارد مهم در خصوص علت خشک نکردن ماشین لباسشویی می‌باشد که برای بسیاری از لوازم برقی از جمله ساید بای ساید هم مشکلاتی ایجاد کرده است. در این صورت ولتاژ مورد نیاز به وسایل و قطعات دستگاه از جمله لباسشویی نمی‌رسد و به‌طبع اشکالاتی نظیر خشک نکردن لباس رخ خواهند داد. در نتیجه برای بررسی میزان و ولتاژ برق ورودی باید از تجهیزات مناسب استفاده کرد.

رفع اشکال خشک نکردن ماشین لباسشویی

رفع اشکال خشک نکردن ماشین لباسشویی

از آنجایی که در بسیاری از مواقع علت خشک نکردن ماشین لباسشویی مربوط به یکی از قطعات مهم نظیر موتور یا برد دستگاه است، باید برای رفع اشکال از تکنسین کارکشته و دوره دیده کمک گرفت. به منظور انجام این کار می‌توان با مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات تماس گرفت و درخواست اعزام کارشناس کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *