مقالات

علت نشت آب از ماشین لباسشویی

علت نشت آب از ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما دچار نشت آب یا آبریزی شده است، با این مطلب می‌توانید بفهمید که باید کدام قسمت آن را بررسی کنید. نشت آب یکی از مهم‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی است که با اقدام به موقع و صحیح می‌توان آن را برطرف نمود و از دستگاه مثل روز اول استفاده کرد.

با در نظر داشتن این مسئله که ماشین لباسشویی یکی از لوازم ضروری و پرکاربرد در منزل است و خراب شدن آن مشکلات متعددی را به بار می‌آورد، همراه با بررسی نکات و قطعات مختلف ماشین ۱۲ علت نشت آب از ماشین لباسشویی را در ادامه شرح خواهیم داد.

۱۲ علت آب دادن ماشین لباسشویی

دلایل متفاوتی وجود دارند که در نهایت آبریزی لباسشویی را حادث می‌شوند اما مهم‌ترین علل نشت آب از ماشین لباسشویی را می‌توان به‌صورت جامع و کلی در ۱۲ مورد مشاهده کرد.

مشکل در شلنگ‌های ماشین لباسشویی

اگر هر یک از شلنگ‌های ماشین لباسشویی به‌خصوص شلنگ تخلیه و ورودی آب دچار پارگی، پوسیدگی یا گرفتگی شوند، به نشتی آب منجر خواهند شد. در واقع این دلیل می‌تواند یکی از رایج‌ترین نمونه‌های علت آب دادن ماشین لباسشویی باشد.

شلنگ ورودی آب همان شلنگ پشت ماشین لباسشویی است که به آب منزل متصل می‌باشد، ابتدا سالم بودن و اتصال صحیح آن را بررسی کنید. سپس شلنگ تخلیه آب را که در همان قسمت قرار دارد، مورد بررسی کامل قرار دهید.

اگر این دو مورد سالم بودند، باید به سراغ شلنگ داخلی بروید که کار آن اتصال سوپاپ ورودی به وان است. برای انجام بررسی این شلنگ باید صفحه بالایی ماشین لباسشویی را بردارید.

خرابی پمپ تخلیه

خرابی پمپ تخلیه یکی از علل نشت آب از لباسشویی است

اگر اختلالی در کار پمپ تخلیه که آب را از ماشین لباسشویی خارج می‌کند، به وجود آید، احتمال نشتی آب زیاد خواهد بود. برای بررسی این قطعه باید پس از قطع برق ماشین، پنل جلویی دستگاه را باز نمایید. در اکثر مدل‌های موجود در بازار پمپ تخلیه لباسشویی در قسمت پایین جلوی دستگاه تعبیه شده است. گاهی هم این قطعه به درایو ماشین لباسشویی متصل می‌باشد.

در صورت خراب شدن پمپ تخلیه در اکثر مواقع باید اقدام به تعویض آن کرد تا نشت آب از ماشین لباسشویی برطرف شود.

اختلال در دریچه ورودی آب

در تمامی ماشین‌های لباسشویی دریچه ورودی آب یک شیر است که وظیفه کنترل ورود آب سرد و گرم را برعهده دارد. این قطعه که همراه با شلنگ مخصوص در پشت دستگاه تعبیه شده است، باید سالم و بدون خرابی باشد. همچنین علاوه بر خود دریچه، شلنگ‌های متصل به آن را هم باید پس از قطع برق مورد بررسی قرار دهید. در صورت اختلال در هر یک از این موارد آبریزی ماشین لباسشویی رخ خواهد داد.

مشکل در دیگ ماشین

دیگ یا درام ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم و اصلی است که خرابی، پوسیدگی یا زنگ زدگی آن مساوی با نشت آب یا مشکلات دیگر خواهد بود. گاهی تراز نبودن جای ماشین لباسشویی و استفاده نادرست از آن باعث ضربه به دیگ در حین کار می‌شود و در نهایت سوراخ ایجاد می‌شود. همچنین اگر مدت زیادی است که از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید، امکان پوسیدگی و زنگ زدگی آن وجود دارد که می‌تواند علت نشت آب باشد.

وجود مشکل در لاستیک درب ماشین لباسشویی

طبیعی است که پس از مدت زمان طولانی استفاده از یک ماشین لباسشویی یا باز و بسته کردن نادرست درب دستگاه، لاستیک آن دچار مشکل شود و متعاقباً علت نشت آب لباسشویی باشد. در اکثر مواقع اگر دلیل آب دادن این مسئله باشد، آبریزی از اطراف درب رخ خواهد داد.

برای بررسی این مورد به‌راحتی درب را باز کنید و مطمئن شوید که لاستیک آن هیچ گونه سوراخ، پارگی یا پوسیدگی نداشته باشد. در غیر این صورت باید به تعویض لاستیک اقدام نمایید. در ضمن بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن این لاستیک هر از گاهی آن را نظافت نمایید.

مشکل در جاپودری ماشین لباسشویی

یکی از دلایل اصلی و مهم نشت آب از ماشین لباسشویی وجود ترک یا شکستگی در جاپودری آن است. در این حالت زمانی که آب وارد لباسشویی می‌شود، فشار آن باعث می‌شود که آب از جاپودری شکسته یا ترک‌خورده خارج شود. همچنین ممکن است که این مخزن پودر رسوب بگیرد، پس به آرامی آن را تمیز کنید و وضعیت را بررسی نمایید.

علاوه بر جاپودری شلنگ‌های متصل به آن که آب را وارد مخزن پودر می‌کنند، می‌توانند دچار رسوب گرفتگی شوند. در نتیجه از سالم بودن شلنگ‌های این قسمت مطمئن شوید. اگر هر یک از این قطعات دارای اختلال یا مشکل باشند باید به تعویض آن‌ها روی بیاورید تا نشتی آب لباسشویی برطرف شود.

بیشتر مطالعه کنید: علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

خرابی یا وجود مشکل در سوئیچ فشار و هیدروستات

خرابی یا وجود مشکل در سوئیچ فشار و هیدروستات

هیدروستات یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی است که وظیفه تعیین میزان آب ورودی در مخزن را دارد، حال اگر این قطعه دچار اختلال و خرابی شود، آب بیش از اندازه لازم وارد ماشین می‌شود و به‌طبع آبریزی لباسشویی را حادث خواهد شد. عموماً این سوئیچ فعال فشاری در کنار پنل کنترل تعبیه می‌شود و از طریق شلنگ متصل به خود به مخزن اتصال می‌یابد.

در بعضی از دستگاه‌ها که از برد الکترونیکی برخوردار هستند، این قطعه در زیر ماشین لباسشویی و در قسمت فاضلاب آن جای‌گذاری شده است. برای بررسی اینکه آیا مشکل از این ناحیه می‌باشد یا خیر، ابتدا از سالم بودن و عدم پارگی شلنگ‌های آن مطمئن شوید. در صورت سلامت آن‌ها، مشکل از خود میکروسوئیچ است و باید تعویض انجام شود. این کار باید زیرنظر متخصص تعمیر ماشین لباسشویی صورت گیرد.

خرابی قفل درب ماشین لباسشویی

اگر نشت آب ماشین لباسشویی از جلو رخ می‌دهد و لاستیک درب هم کاملاً صحیح و سالم است، امکان خرابی قفل درب لباسشویی وجود دارد. در صورت مشکل قفل درب به درستی بسته نخواهد شد و به‌طبع نشت آب اتفاق خواهد افتاد. برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن این قفل، بررسی کنید که آیا درب به‌درستی باز و بسته می‌شود یا خیر، در این صورت باید آن را تعویض نمایید.

وجود خرابی در بلبرینگ و کاسه نمد ماشین لباسشویی

همان‌طور که اشاره کردیم تراز نبودن و استفاده نادرست از ماشین لباسشویی باعث تکان خوردن و در نتیجه ضربه و آسیب به قطعات داخلی آن می‌شود. از قطعاتی که در این راه بیشترین صدمه را می‌بینند و در نهایت باعث آبریزی می‌شوند، بلبرینگ و کاسه نمد هستند. البته تنها تراز نبودن نیست که به این قطعات آسیب می‌رساند، بلکه استفاده بیش از ظرفیت از ماشین هم می‌تواند خرابی بلبرینگ و کاسه نمد و در نهایت آبریزی را منجر گردد.

استفاده بیش از حد مواد شوینده یا پودر شوینده دستی

در صورتی که به استفاده از نرم کننده آب نیاز دارید و این مصرف را بیش از اندازه انجام دهید، سرانجام این مورد می‌تواند به نشت آب از ماشین لباسشویی منجر شود. همچنین زمانی که از آب گرم برای شستشوی لباس‌ها استفاده می‌کنید، اگر میزان پودر یا مایع لباسشویی بیش از حد لازم باشد، ماشین نشتی آب خواهد داد.

در ضمن پودر شوینده نباید پودر دستی باشد و حتماً باید از پودر مخصوص ماشین استفاده نمایید تا از آبریزی جلوگیری شود. این نشتی آب از جلوی ماشین لباسشویی و از جاپودری رخ خواهد داد.

پر کردن ماشین لباسشویی بیش از ظرفیت آن

همان‌طور که اطلاع دارید هر ماشین لباسشویی با ظرفیت و توان شستشوی خاصی طراحی شده است. حال اگر میزان استفاده بیش از این ظرفیت باشد یا به عبارتی دیگر حجم لباس‌ها بیش از اندازه باشند، احتمال نشت آب وجود خواهد داشت.

همچنین بسیاری از ماشین لباسشویی‌ها توان شستن پتو به‌خصوص پتوهای بزرگ و سنگین را ندارند و در صورت انجام این کار دچار نشتی یا خرابی خواهند شد.

مشکل در تراز یا جای قرار گرفتن ماشین لباسشویی

مطمئن شوید که ماشین لباسشویی را در جای صحیح و تراز قرار داده‌اید چون در غیر این صورت علاوه بر نشت آب از ماشین لباسشویی، مشکلات بیشتری از قبیل تکان خوردن، ایجاد سروصدا، شکستن قطعات داخلی و غیره هم اتفاق خواهند افتاد.

برای تراز کردن ماشین لباسشویی باید به‌آسانی آن را در یک سطح صاف و تخت مثل سرامیک سالم قرار دهید یا در صورت امکان با استفاده از پایه‌های آن، تراز را انجام دهید.

کامل‌ترین دلایل نشت آب از ماشین لباسشویی را در این ۱۲ مورد شرح داده‌ایم و شما می‌توانید با بررسی این نکات مهم و هر کدام از علت‌های مختلف مشکل دستگاه خود را پیدا کنید.

توجه: تمامی این نکات به‌صورت کلی بیان شده‌اند و در صورت بروز هرگونه مشکل برای ماشین لباسشویی توصیه می‌شود که برای جلوگیری از خسارات بیشتر آن را به دست افراد ماهر و متخصص در این زمینه بسپارید. در نتیجه بهتر است اگر در زمینه تعمیر ماشین لباسشویی تخصص ندارید، جز درخواست اعزام تعمیرکار حرفه‌ای اقدام دیگری در این خصوص نداشته باشید.

این دلایل برای کدام برند ماشین لباسشویی‌ها صدق می‌کنند؟

اکثر موردی که درباره علت آب دادن ماشین لباسشویی ذکر شد، برای اغلب مدل‌ها و انواع ماشین‌های لباسشویی صدق می‌کنند. البته در بعضی از مدل‌ها امکان دارد مشکل خیلی پیچیده‌تر و تخصصی‌تر از این مسائل باشد که در آن صورت تنها یک متخصص کارکشته و مجرب می‌تواند آن را تشخیص و سپس حل کند.

در مجموع به عنوان چند برند از لباسشویی برای علت آبریزی می‌توان این موارد را نام برد:

  • علت نشت آب از درب ماشین لباسشویی ال جی
  • علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی سامسونگ
  • علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی اسنوا
  • پاکشوما
  • ددو
  • و غیره

اگر هر یک از این اتفاقات و مشکلات برای دستگاه لباسشویی شما رخ داده است و در کنار علت به دنبال راه حل قطعی آن می‌گردید، در ادامه بهترین روش رفع نشتی آب از ماشین لباسشویی را به شما معرفی خواهیم کرد.

رفع نشتی آب از ماشین لباسشویی به‌صورت اساسی

اگرچه تمام موارد گوناگون علت نشت آب یا آبریزی ماشین لباسشویی را با قطعات مربوط به آن مورد بررسی قرار دادیم اما باید در نظر داشته باشید که هر راه حل نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند آن را بدتر هم کند.

پس با این اوصاف بهترین راه حل مراجعه به تعمیرگاه یا درخواست کمک از یک فرد متخصص و کارشناس در زمینه تعمیرات ماشین لباسشویی است. با انجام این کار مطمئن خواهید بود که دستگاه شما به درست‌ترین حالت ممکن تعمیر خواهد شد و این اتفاق دوباره نخواهد افتاد.

در این راستا شرکت باماتعمیرات با در دست داشتن تجهیزات پیشرفته و همکاری با متخصصین کارکشته، انواع خدمات تعمیر ماشین لباسشویی از جمله نشتی آب را با مناسب‌ترین قیمت ممکن ارائه می‌دهد. همچنین در ابتدا اگر امکان تعمیر نبود، هر کدام از قطعات دستگاه را که نیاز به تعویض دارند با قطعات اصلی و اورجینال جایگزین می‌کنند. به انضمام این مورد با دریافت خدمات از باماتعمیرات تعمیر تخصصی افراد دوره دیده را در کنار ضمانت و رضایت تجربه خواهید کرد.

کافیست به‌راحتی با متخصصین این مجموعه تماس بگیرید تا در اولین فرصت و سریع‌ترین اعزام کارشناس، مشکلات ماشین لباسشویی خود را از بین ببرید.

سؤالات متداول درباره علت نشتی آب از ماشین لباسشویی

علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی چیست؟

نشت آب از زیر ماشین لباسشویی یکی از رایج‌ترین موارد آبریزی ماشین‌های لباسشویی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای پیدا کردن جای دقیق نشتی می‌توانید یک عدد روزنامه را در زیر دستگاه قرار دهید تا متوجه شوید آبریزی دقیقاً از کدام نقطه است. بعضی از علل آن چنین مواردی هستند:

  • امکان دارد که یکی از شلنگ‌های ماشین لباسشویی پاره، پوسیده، گرفته یا سوراخ شده باشند.
  • گاهی دلیل را می‌توان در پمپ تخلیه آب ماشین مشاهده کرد.
  • خرابی در دیگ یا درام، کاسه نمد و بلبرینگ هر یک می‌توانند باعث نشت آب از زیر ماشین لباسشویی شوند.

همچنین در ۱۲ علت نشت آب از ماشین لباسشویی به دلایل بیشتر همراه با توضیحات کامل و راه حل برطرف کردن قطعی این مشکل پرداخته‌ایم و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی چیست؟

نشت آب یا آبریزی جاپودری یا مخزن پودر ماشین یکی از مشکلات رایج لباسشویی‌های گوناگون است که بعضی از علل آن در این موارد مشاهده می‌شوند:

  • ممکن است جاپودری دچار شکستگی شده باشد.
  • گاهی دلیل مربوط به پارگی لوله‌های متصل به جاپودری ماشین لباسشویی است.

کلام پایانی

در این مطلب و در قسمت ۱۲ علت نشت آب از ماشین لباسشویی به دلایل بیشتری در این خصوص پرداخته‌ایم که می‌توانید آن‌ها را همراه با راه حل مطالعه نمایید. اگر برای برطرف کردن مشکل نشت اب از ماشین لباسشویی خود نیاز به کمک یک متخصص داشتید، می‌توانید از خدمات مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات استفاده نمایید.

این مجموعه با سالها فعالیت در حوزه تعمیرات لوارم خانگی از جمله ماشین لباسشویی، توانسته است به بهترین شکل مشکلات مشتریان خود را برطرف نماید. برای تعمیر فوری ماشین لباسشویی خود، کافی است با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *