مقالات

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

اگر تا به حال تنها زمان باز نشدن درب ماشین لباسشویی شما مربوط به زمان شستشو بوده است و حال ناگهان به کل درب آن قفل شده یا باز نمی‌شود، ما با بررسی عوامل خاص علل مختلف آن را برای هر یک از ماشین لباسشویی‌های رایج مورد بررسی قرار خواهیم داد تا متوجه شوید که مشکل از کجاست.

معمولاً در اغلب موارد درب لباسشویی‌ها هنگام شستشو قفل می‌کنند و پس از پایان کار به‌صورت اتوماتیک قفل آن باز می‌شود اما گاهی این قفل بودن به غیر از زمان شستشو هم اتفاق می‌افتد و درب باز نمی‌شود.

این مسئله یکی از مهم‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی است که می‌تواند توسط مسائل متعددی رخ بدهد و باعث دردسر یا هزینه‌های اضافی اعضای خانواده برای شستشوی لباس شود. همچنین دلایلی که باعث این اتفاق می‌شوند برای خیلی از لباسشویی‌ها با برندهای متفاوت مشترک هستند.

برخی موارد برطرف کردن مشکل به راحتی توسط خود فرد صورت می‌گیرد اما تعداد دیگری از مشکلات جدی‌تر است و باید زیرنظر متخصص تعمیر ماشین لباسشویی انجام شود. 

به هر حال تقریباً تمامی دلایل گوناگونی که به باز نشدن درب ماشین لباسشویی با برندهای مختلف منجر می‌شوند، با یک راه حل تضمینی و بدون دردسر برطرف خواهند شد که در انتها آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی سامسونگ

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی سامسونگ

یکی از رایج‌ترین لباسشویی‌ها سامسونگ است و به‌طبع افرادی که به دنبال باز کردن درب ماشین لباسشویی سامسونگ هستند هم به نسبت بیشتر می‌باشند. اصلی‌ترین دلایل مشکل این ماشین در چنین مواردی خلاصه می‌شوند:

فعال بودن قفل کودک

بسیاری از مدل‌های ماشین لباسشویی سامسونگ دارای قفل کودک هستند تا علاوه بر بستن درب ماشین و جلوگیری از ریزش آب به بیرون، ایمنی بیشتری را برای کودکان در منزل به وجود آورند. اگر به هر دلیلی این قفل فعال شده باشد، تا غیرفعال شدن آن درب ماشین باز نخواهد شد.

اگرچه در اکثر اوقات غیرفعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی به‌آسانی انجام می‌شود اما به دلیل متفاوت بودن مدل‌ها، راه انجام آن هم متفاوت است. به همین دلیل باید برای اطلاع از روش انجام به دفترچه راهنمای مخصوص لباسشویی سامسونگ خود مراجعه نمایید.

مسدود بودن یا انسداد لوله تخلیه لباسشویی

یکی از مهم‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی مسدود شدن لوله تخلیه است که با مسائلی مثل جرم گرفتن، وجود جسم خارجی و غیره رخ می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که آب از داخل ماشین تخلیه نشود و در نتیجه درب آن باز نخواهد شد.

البته مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی سامسونگ می‌تواند از خرابی شیر برقی آن هم نشأت بگیرد. برای بررسی این مشکل باید ببینید آبی که وارد لباسشویی می‌شود کثیف است یا تمیز. در ضمن می‌توانید برای برطرف کردن یا بررسی وضعیت آب یک بار دیگر ماشین را در حالت عملیات آبکشی یا شستشوی لباس‌ها روشن نمایید.

خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی

در خیلی از موارد علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی می‌تواند مسئله ساده‌ای مثل خراب شدن قفل درب باشد. این قفل که وظیفه بستن درب برای جلوگیری از خروج آب در هنگام شستشو را برعهده دارد، امکان خراب شدن آن پس از استفاده طولانی مدت یا استفاده نادرست وجود دارد. برای حل این مشکل باید آن را در صورت امکان تعمیر یا تعویض کرد که متخصصین تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ این کار را به بهترین شکل انجام خواهند داد.

ارور نرم‌افزار برنامه ماشین لباسشویی

اگر در روند برنامه شستشوی ماشین لباسشویی سامسونگ اختلالی ایجاد شود، احتمال زیادی وجود دارد که درب آن باز نشود. این اتفاق بر اساس یک ارور داخلی یا یک مداخله خارجی در حین شستشو رخ خواهد داد. در نتیجه عملیات به اتمام نمی‌رسد و آب داخل ماشین باقی می‌ماند و در نهایت درب باز نخواهد شد.

به اتمام نرسیدن زمان و دوره شستشوی لباسشویی

اگر سعی در باز کردن درب ماشین لباسشویی سامسونگ در حین شستشو داشته باشید، احتمالاً با باز نشدن آن روبه‌رو خواهید شد چون انواع لباسشویی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در این زمان درب را قفل کنند. به همین دلیل یا باید صبر کنید تا دوره شستشو و تخلیه آب به پایان برسد یا از طریق دفترچه راهنما از راه باز کردن اضطراری درب ماشین در حین عملیات اقدام نمایید.

البته با وجود اینکه این عوامل علل عمده باز نشدن درب ماشین لباسشویی سامسونگ را تشکیل می‌دهند اما بعضی از دلایل دیگر آن را می‌توان در میان باقی برندها هم مشاهده نمود.

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی ال جی

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی ال جی

استفاده از انواع ماشین لباسشویی ال جی در ایران شایع است و به‌طبع مشکل باز نشدن درب این نوع لباسشویی هم به تعداد اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین علل این مشکل در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

در مجموع یکی از رایج‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی‌ها تخلیه نشدن آب است که دردسرهای دیگری مثل باز نشدن درب را هم به دنبال می‌آورد. در این صورت باید به تعمیر قطعات مربوط به تخلیه آب اقدام نمایید. همچنین تخلیه آب به‌صورت دستی هم می‌تواند به برطرف کردن باز نشدن درب کمک کند.

خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی ال جی

خراب شدن قفل یا خود درب ماشین لباسشویی ال جی باعث می‌شود که امکان باز کردن آن وجود نداشته باشد یا اصطلاحاً گیر کند. در این صورت تلاش برای باز کردن درب با اعمال زور یا فشار راه حل مناسبی نخواهد بود و بهترین کار کمک گرفتن از متخصص است.

به پایان نرسیدن کار قفل حرارتی

تقریباً در تمامی ماشین‌های لباسشویی به‌خصوص مدل‌های جدیدتر، یک قفل حرارتی تعبیه شده است که تا گذشت حدود ۲ دقیقه پس از اتمام کار درب را قفل نگه می‌دارد. در نتیجه با این اوصاف پس از پایان عملیات شستشو باید چند دقیقه صبر کنید سپس درب را باز نمایید. اگر با این وجود باز هم درب باز نشد، احتمال گیر کردن قفل حرارتی وجود خواهد داشت.

پوسیدگی و خرابی لولا یا لاستیک درب

در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی پس از چندین سال استفاده پیاپی یا حتی به دلیل کمبود کیفیت، لولا و لاستیک درب دچار خرابی یا پوسیدگی می‌شود. این مسئله می‌‌تواند به باز نشدن یا گیر کردن درب ماشین لباسشویی منتهی شود. در اکثر موارد راه حل مناسب برای برطرف کردن آن، تعویض لاستیک به کمک یک متخصص حرفه ای تعمیر لباسشویی ال جی است. 

البته این علل باز نشدن درب ماشین لباسشویی ال جی در خصوص بعضی از مدل‌های دیگر هم صدق خواهند کرد.

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی دوو

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی دوو

با اینکه موارد متعددی برای علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی دوو صدق می‌کنند، اصلی‌ترین آن‌ها در چنین عواملی لیست می‌شوند:

خراب شدن یا وجود اختلال در مکانیسم قفل

با آغاز برنامه شستشوی ماشین لباسشویی، مارپیچ قفل موتور توسط موتور مولد ماشین فعال می‌شود و به‌طبع درب قفل خواهد شد. اگر پس از پایان کار بازهم درب باز نشود، احتمال خراب بودن مکانیسم قفل وجود دارد. در این صورت اگر سعی کنید که درب را با سختی باز کنید، به آسیب قطعات دیگر یا حتی بیشتر شدن خسارت منجر می‌شود.

یکی از راه حل‌های موقتی، باز کردن درب با ضامن دستی است و پس از آن باید میکروسوئیچ درب را با کمک تعمیرکار تعویض کنید. از این بابت پیشنهاد می‌شود از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی دوو مجموعه باماتعمیرات کمک بگیرید.

گیر کردن لباس‌ها میان درب لباسشویی

همیشه امکان دارد که در بین تعداد دفعات متعددی که لباس‌ها را داخل ماشین لباسشویی می‌گذارید و آن را روشن می‌کنید، یکی از دفعات به دلیل عجله داشتن یا بی‌دقتی لباس بین درب و محفظه لباسشویی گیر کند.

این مسئله هم متعاقباً به باز نشدن درب ماشین از جمله ماشین لباسشویی دوو منتهی می‌شود. پس از باز کردن درب با کمک ضامن دستی یا توسط کارشناسان، بهتر است در هنگام اقدام به شستشو و روشن کردن دستگاه به نبودن لباس میان درب دقت کرد.

مشکل در سیستم ایمنی درب ماشین لباسشویی دوو

اکثر ماشین‌های لباسشویی ددو دارای یک سیستم ایمنی هوشمند هستند که وظیفه قفل اتوماتیک درب دستگاه را برعهده دارد. اگر در داخل لباسشویی آب وجود داشته باشد یا دمای آن بالا باشد، این سیستم اجازه باز کردن درب را به دستگاه صادر نخواهد کرد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید ابتدا تا خاموش شدن کامل صبر کنید سپس به باز کردن درب ماشین اقدام نمایید.

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی ایندزیت

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی ایندزیت

اگرچه بسیاری از دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی ایندزیت را می‌توان در میان علل لباسشویی‌های دیگر مشاهده کرد اما به‌صورت کلی این دلایل موارد زیر را هم شامل می‌شوند:

خراب شدن میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی ایندزیت

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی‌‌های گوناگون از جمله لباسشویی ایندزیت خراب شدن میکروسوئیچ درب است. میکروسوئیچ که بر روی درب نصب شده است، با خراب شدن مشکلات بیشتری نظیر کار نکردن یا آبکشی نکردن ماشین لباسشویی را به همراه می‌آورد.

مسائلی مثل محکم باز یا بسته کردن درب، خیس شدن میکروسوئیچ و باز کردن درب حین شستشو باعث خرابی آن می‌شوند. در این صورت باید به تعویض آن اقدام نمود. این کار حتما باید زیرنظر یک فرد متخصص به تعمیر لباسشویی ایندزیت صورت گیرد.

ماندن آب در دیگ ماشین لباسشویی ایندزیت

زمانی که به دلایل متفاوت مثل عدم تخلیه، خرابی یا انسداد فیلتر و لوله‌ها یا وجود مشکل در پمپ، آب ماشین لباسشویی ایندزیت تخلیه نمی‌شود و در دیگ باقی می‌ماند، نتیجه آن مشکل باز نشدن درب دستگاه خواهد بود. در این شرایط باید راه‌های تخلیه، فیلترها، پمپ و لوله‌های مربوطه را مورد بررسی قرار داد تا منبع اصلی مشکل را پیدا کرد.

خراب شدن یا شکستن دستگیره درب ماشین لباسشویی

یکی از ساده‌ترین دلایلی که علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی ایندزیت به حساب می‌آید، شکستن دستگیره درب دستگاه است. البته این موضوع برای بعضی از ماشین‌های دیگر هم صدق می‌کند. در این صورت بهترین راه حل ممکن تعویض دستگیره با یک قطعه باکیفیت و جدید است که توسط افراد کارشناس به‌راحتی انجام می‌شود.

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی بوش

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی بوش

یکی دیگر از محصولات محبوب در ایران بوش است و در نتیجه افرادی که از باز نشدن درب ماشین لباسشویی بوش گله می‌کنند، به نسبت بیشتر هستند. اما با بررسی این ۳ علت و پیدا کردن منبع اصلی این موضوع، می‌توان مشکل را برطرف کرد.

پر بودن بیش از اندازه ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی بوش و خیلی دیگر از مدل‌ها دارای یک ظرفیت خاص برای حجم لباس‌ها در هر سری شستشو هستند. اگر لباس‌ها بیش از این ظرفیت باشند، مشکلاتی مثل تکان خوردن، ایجاد سروصدای زیاد، شکستن دیگ و البته باز نشدن درب لباسشویی را به دنبال می‌آورند.

مسدود یا بسته شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

انسداد پمپ تخلیه از تخلیه آب جلوگیری می‌کند و به‌طبع درب ماشین لباسشویی باز نخواهد شد. برای رفع این مشکل بهتر است در ابتدا با یک شستشوی دیگر سعی کنید آب را تخلیه نمایید. همچنین می‌توانید به‌صورت دستی و توسط لوله‌ها آب را درون یک سطل تخلیه کنید تا در نهایت درب ماشین لباسشویی بوش شما باز شود.

البته امکان وجود جسم خارجی در لوله‌های پمپ تخلیه یا مسدود شدن فاضلاب هم وجود دارد. به هر حال اگر متوجه انسداد پمپ شدید، باید در اولین فرصت آن را به کمک متخصص تعمیر ماشین لباسشویی بوش تعویض کنید تا مشکلات بیشتری به بار نیاورد.  

خراب شدن درب ماشین لباسشویی بوش

وجود هرگونه مشکل در قطعات درب دستگاه شامل میکروسوئیچ یا قفل، دستگیره، بدنه، لولا و لاستیک در نهایت می‌تواند به گیر کردن درب ماشین لباسشویی بوش منتهی شود. هر کدام از این قطعات که خراب شده باشند باید تعویض گردند تا مشکل برطرف شود.

البته به یاد داشته باشید که هر یک از مدل‌های مختلف مشکلات ماشین لباسشویی و دلایل آن می‌توانند با یکدیگر مشترک باشند و برای برندهای گوناگون صدق کنند. در این زمان با هرگونه اقدام غیرتخصصی و بدون تجربه برای تعمیرات امکان بدتر شدن وضعیت و خسارات بیشتر وجود خواهد داشت.

رفع مشکل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

برطرف کردن مشکل باز نشدندرب ماشین لباسشویی

زمان مواجه شدن با باز نشدن درب ماشین لباسشویی اولین و بهترین اقدام برای همه افراد غیرمتخصص تنها اطلاع یافتن از علت این مشکل است که موارد گوناگون آن را به‌صورت کامل ذکر کردیم. همچنین اعمال زور برای باز کردن درب باعث ایجاد آسیب‌های بیشتر در قطعات دستگاه از جمله دستگیره و میکروسوئیچ خواهد شد.

به همین دلایل بهترین راه حل برای رفع گیر کردن درب ماشین لباسشویی در منزل، درخواست اعزام تکنسین مجرب و کاربلد است. مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات با همکاری متخصصین ماهر در اسرع وقت تعمیرکاران مطمئن خود را برای تعمیر لباسشویی شما اعزام خواهد کرد. تمامی خدمات این مجموعه با مناسب‌ترین قیمت‌های ممکن، قطعات اصلی و اورجینال، دانش و اطلاعات به‌روز انجام می‌شوند.

کافیست برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان توسط کارشناسان، با مجموعه باماتعمیرات تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *