مقالات

مهمترین ایرادات کولر گازی

مهمترین ایرادات کولر گازی و نحوه برطرف کردن آنها

مهمترین ایرادات کولر گازی چیست و چطور بدون نیاز به کمک تعمیرکار در منزل آن را تعمیر کنیم؟ اینها سوالاتی است که برای هر کسی که این سیستم گرمایشی را در خانه دارد، پیش می‌آید. برای اینکه در فصل گرم تابستان دچار گرمازدگی نشوید و مجبور به تحمل گرمای زیاد نباشید، خواندن این مطلب برایتان حیاتی است. برای اینکه بدانید چرا کولر گازی خراب شده و دلیل ایراد و نقص آن از کجاست، این مطلب راه‌های مفیدی را ارائه می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما با چند تکنیک ساده رفع مشکلات و ایرادات کولر گازی آشنا کنیم.

اطلاع از اجزای سازنده کولر گازی اسپلیت

قبل از اینکه بخواهید کولر گازی را خودتان تعمیر کنید یا از ایراد آن مطلع شوید، باید اجزای آن را بشناسید. وقتی ما به شما راهکار می‌دهیم و از قطعات این دستگاه صحبت می‌کنیم، باید بدانید دقیقا منظور ما کدام قطعه و در کجای کولر است.

به طور کلی یک کولر گازی از دو قسمت تشکیل شده است:

  • پنل داخلی: در داخل فضای ساختمان قرار دارد و انرژی سرمایشی از همین قسمت وارد محیط می‌شود.
  • پنل خارجی: این قسمت برای خارج کردن هوای داخل ساختمان کاربرد دارد.

در واقع یکی از دو قسمت کولر گازی برای خارج کردن هوای گرم داخل خانه و دیگری برای وارد کردن هوای خنکی که موتور تولید کرده است، کاربرد دارد.

کولر گازی چطور کار می‌کند?

کولر گازی درست مثل یخچال‌های خانه کار می‌کند. شاید بپرسید چه شباهتی بین این دو دستگاه وجود دارد؟ هر دو سیستم گرما را می‌گیرند و به جای آن سرما پس می‌دهند. یخچال محیط داخل دستگاه را خنک می‌کند و کولر گازی هم با جابجا کردن هوای داخل خانه با خارج از خانه، باعث خنک شدن می‌شود. بدین ترتیب فضای داخل خانه شما خنک و دلنشین خواهد شد.

در این دستگاه سیم‌پیچ‌های داخلی (اواپراتور) به کار رفته است. این قسمت برای سرد کردن هوای داخل فضای ساختمان کاربرد دارد. قسمت دیگر در کولرگازی، کنداسور است که به صورت یک سیم پیچ ساخته می‌شود. این قطعه در پنل خارجی دستگاه قرار دارد و می‌تواند گرمای جمع‌آوری شده داخل ساختمان را به سمت بیرون هدایت کند.

اما چه چیزی باعث می‌شود شما احساس خنکی داشته باشید؟ در اواپراتور دستگاه یک مبرد مایع قرار دارد. این مایع تبخیر می‌شود و وقتی دستگاه باد تولید می‌کند، مایع خنک را به سمت شما هدایت می‌کند. کولرهای گازی یک گاز مبرد داغ هم دارند. این گاز در خارج از محیط ساختمان وارد کندانسور می‌شود. گرمای محیط خانه، گاز را به مایع تبدیل می‌کند.

آشنایی با ایرادات کولر گازی

آشنایی با ایرادات کولر گازی

اما کولرهای گازی چرا خراب می‌شوند؟ چه ایراداتی در آن‌ها ایجاد می‌شود؟ در زیر به برخی از مهم‌ترین دلایل خرابی کولر گازی اشاره شده است:

  • خرابی برد الکترونیکی دستگاه
  • خرابی سنسور ترموستات کولر
  • نشت کردن گاز گولر گازی
  • کثیف شدن فیلترهای کولر
  • تخلیه کولر گازی
  • کثیف شدن کندانسور کولرگازی
  • خراب شدن کمپرسور کولر
  • مشکل خازن‌های اسپلیت
  • ایجاد مشکل در اواپراتور کولر
  • بررسی دلیل خارج نشدن هوا از موتور دستگاه
  • دلیل روشن نشدن کولر گازی
  • بررسی دلیل خنک نشدن کولر گازی
  • کمبود گاز مبرد دستگاه
  • پرتاب هوای گرم از کولر گازی
  • نشت آب از پنل داخلی دستگاه
  • بررسی دلیل خاموش نشدن کولر گازی
  • نچرخیدن فن کولر گازی

خراب شدن برد الکترونیکی کولرگازی و تعمیر آن

یکی از دلایلی که باعث خراب شدن کولر گازی می‌شود، خرابی برد الکترونیکی است. اگر اسپیلت خانه را زیاد روشن و خاموش می‌کنید، به برد کنترلی، کمپرسور و فن دستگاه آسیب می‌رساند. بعد از مدتی هم سیم‌های کور شما دچار خوردگی می‌شود. خرابی ترمینال‌های برد الکترونیکی هم از دیگر مشکلاتی است که باعث خرابی کولر گازی اسپیلت می‌شود.

اما اگر برد الکترونیکی کولرگازی خراب شد چکار کنیم؟ این کار را باید به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید. زیرا ممکن است با قطع کردن یا اتصال برخی سیم‌ها، به طور کلی دستگاه از کار کردن بیفتد. از دست زدن به برد الکترونیکی خودداری کنید و از یک متخصص تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

خراب شدن سنسور ترموستات دستگاه

خراب شدن سنسور کولر گازی

یکی دیگر از مهمترین ایرادات کولر گازی خرابی سنسور ترموستات است. این قطعه در قسمت پشت پنل داخلی دستگاه قرار دارد. نشانه خرابی سنسور ترموستات هم خود را به شکل قطع و وصل شدن و یا کم و زیاد شدن باد کولر نشان می‌دهد. قبل از اینکه بخواهید برای تعمیر سنسور ترموستات اقدام کنید و یا به سراغ تعمیرکار بروید، به جایگاه نصب آن دقت کنید. این قطعه اگر از جای خودش تکان بخورد و جابجا شود، باز هم در عملکرد دستگاه مشکل ایجاد می‌کند.

نشت کردن گاز از اسپیلت

نشت گاز از کولر گازی هم یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث افت انرژی سرمایشی می‌شود. حالا اگر به دلیل نشست، میزان گاز برودتی دستگاه هم کم شود، سرعت خنک کردن خانه را کاهش می‌دهد. اما چرا گاز برودتی اسپیلت نشت می‌کند؟ دلیل اصلی آن سوراخ شدن لوله‌های کولر است.

اما ممکن است از قسمت‌های دیگر دستگاه نیز نشت گاز برودتی اتفاق بیفتد. برای اینکه را نفوذ گاز را پیدا کنید، مقداری کف صابون روی قسمت‌های مختلف بزنید. هر قسمتی که کف به سمت بیرون حرکت کند و حباب بزرگ تشکیل دهد، گاز در حال نشت کردن است.

برای شارژ کردن و اضافه کردن گاز برودتی نباید خودتان اقدام کنید. تکنیسین‌ها و متخصصان این کار را به شکل حرفه‌ای انجام می‌دهند. همین که متوجه شدید دلیل کاهش هوای خنک ساختمان، نشت گاز برودتی است، به سراغ یک تعمیرکار حرفه‌ای کولر گازی بروید.

کثیف شدن فیلترهای کولر

فیلترهای کولر گازی باید حداقل یک بار در سال تمیز شوند. حالا اگر به هر دلیلی فرصت تمیز کردن فیلترهای سیستم را نداشته باشید، بعد از مدتی کثیف می‌شود. خرابی فن و کمپرسور هم یکی دیگر از دلایل خرابی کولر گازی است. وقتی در فاصله زمانی مشخص دستگاه سرویس نشود، این مشکلات ظاهر می‌شود.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که با ریزگردها و آلودگی هوا روبرو هستید، فیلترها خیلی زود کثیف می‌شود. همچنین وجود حیوانات خانگی هم یکی دیگر از کثیف شدن زودهنگام فیلترهای کولر گازی است. پس در طی مدت فصل گرم سال شاید به دو یا سه بار تمیز کردن فیلتر نیاز پیدا کنید.

بررسی مشکل تخلیه کولرگازی

کولر گازی رطوبت، گرد و غبار و ذرات مضر در داخل منزل را می‌گیرد و به سمت خارج از ساختمان هدایت می‌کند. حالا اگر دستگاه قادر به تخلیه این عناصر نباشد، محیط ساختمان هم به خوبی خنک نمی‌شود. اما دلیل ایجاد مشکل تخلیه اسپیلت چیست؟

اگر دستگاه به درستی نصب نشده باشد، این مشکل بوجود می‌آید. در این مواقع رطوبت ساختمان به صورت قطرات آب در اطراف پنل داخلی دستگاه می‌ریزد. آسیب به دیوارها و وسایل داخل منزل از مشکلات ناشی از تخلیه کولر گازی است.

برای حل این مشکل به تعمیرکار نیاز ندارید و می‌توانید با نصب صحیح دستگاه ایراد را برطرف کنید.

کثیف شدن کندانسور کولر اسپلیت

چقدر نسبت به کندانسور دستگاه اسپیلت آشنایی دارید؟ این قسمت از لوله‌های مارپیچی تشکیل شده است که در پنل خارجی دستگاه قرار دارد. اما اگر همین لوله‌ها کثیف شوند، دستگاه قادر به خنک کردن خانه نیست. بنابراین باید هر سال یک بار لوله‌های کندانسور را با کمک فشار آب بالا (شیلنگ آب) تمیز کنید. در صورتی که کندانسور بیش از حد کثیف شده باشد، از پاک کننده شیمیایی استفاده کنید.

خراب شدن کمپرسور کولرگازی

خراب شدن کمپرسور کولر گازی

یکی دیگر از مهمترین ایرادات کولر گازی خرابی کمپرسور است. این قطعه از سیم‌پیچ و خازن تشکیل شده است. حالا اگر سیم‌پیچ سوخته و یا خازن دچار مشکل شده باشد، دستگاه کار نمی‌کند. یکی از نشانه‌های سوخته شدن سیم‌پیچ، بلند شدن بوی نامطبوع سوختگی از داخل پنل خارجی کولر اسپیلت است. در این مواقع باید گاز دستگاه تنظیم و خازن و سیم‌پیچ بررسی شود.

در نهایت برای تعمیر دستگاه باید کمپرسور تعویض شود. ممکن است برای این کار به تعمیرکار نیاز داشته باشید.

ایجاد مشکل در خازن اسپلیت

یکی دیگر از دلایل ایراد پیدا کردن کولرهای گازی، خرابی خازن است. در واقع خازن یکی از قطعات اصلی در این سیستم است که اگر خراب شود، فن و کمپرسور هم عمل نمی‌کنند. خازن برای فعال کردن موتور، ولتاژ اولیه را ارسال می‌کند. حالا تصور کنید این قطعه خراب شود! در این صورت موتور هم قادر به روشن شدن نیست. اگر این قطعه خراب شود، باید آن را تعویض یا تعمیر کنید. برای این کار به تعمیرکار نیاز دارید.

بررسی مشکلات اواپراتور اسپلیت

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، یک قطعه در پنل داخلی کولر گازی وجود دارد که هوای گرم محیط داخل ساختمان را جذب می‌کند. سپس هوای سرد را از قطعات پنل خارجی دریافت و آن را به سمت داخل خانه روانه می‌کند. به مرور زمان اواپراتور که به شکل لوله است، فرسوده می‌شود. هر سه سال یک بار باید اواپراتور تعویض شود. در غیر این صورت قادر به جابجایی هوای گرم و سرد نیست.

خارج نشده هوا از موتور دستگاه

اگر هوای داخل خانه عوض نمی‌شود، اما دستگاه همچنان روشن است، ممکن است مشکلات جزئی پیش آمده باشد. برای مثال وقتی فن کولر گازی خراب می‌شود، دیگر قادر به هدایت هوای سرد به داخل خانه نیست. یا وقتی در صفحه کنترل، سیم‌کشی دستگاه یا کمربند دمنده ایراداتی ایجاد شود، دستگاه نمی‌تواند هوا را به سمت بیرون هدایت کند. پر شدن مخزن پمپ معیانات هم از دیگر دلایلی است که مانع از خارج شدن هوای گرم خانه می‌شود.

اگر به هر دلیلی هوای داخل ساختمان خارج نشد، با بررسی یکی از این دلایلی که ذکر کردیم، می‌توانید آن را تعمیر کنید. این مشکلات به تعمیرکار نیاز ندارد و برطرف کردن آن‌ها نیز کم هزینه است.

روشن نشدن کولر اسپیلت

روشن نشدن کولر اسپیلت

یکی دیگر از مهمترین ایرادات کولر گازی روشن نشدن دستگاه است. دلیل این ایراد، ایجاد مشکل در ترموستات است که مانع از روشن شدن کولر می‌شود. ترموستات در این مواقع داغ می‌شود. باید آن را بررسی کنید تا دمای آن کاهش یابد. همچنین اگر فیوزها هم از هم جدا شود، باز هم در روشن شدن دستگاه مشکل ایجاد می‌شود. برای اطمینان از این ایراد، پنل الکتریکی را بررسی کنید. سیم‌ها و منبع تغذیه کولر اسپیلت هم باید بررسی شود.

خنک نکردن ساختمان

یکی دیگر از ایرادات کولر گازی، خنک نکردن ساختمان است. به این صورت که باد خنک پرتاپ نمی‌کند. این ایراد دلایل زیادی دارد که عبارتند از:

  • اگر فیلتر هوای کولر اسپیلت کثیف شده باشد که باید تمیز شود.
  • افزایش دمای هوا که کولر دیگر قادر به خنک کردن بیش از حد خانه نیست. اکثر کولرها فقط 20 درجه دمای خانه شما را خنک می‌کنند. پس انتظار بیش از حد نداشته باشید!
  • ممکن است متراژ خانه بیش از توان کولر باشد. در این صورت قادر به خنک کردن خانه نخواهد بود.

کاهش گاز مبرد در کولر گازی

از دیگر ایرادات کولر گازی کاهش گاز مبرد است. به طور کلی شما باید دستگاه کولرگازی اسپیلت را هر سال یک بار سرویس کنید. اگر گاز آن به هر دلیلی کم یا تمام شده باشد، دیگر قادر به خنک کردن محیط ساختمان نخواهد بود. در این مواقع باید میزان گاز را به حد نرمال برسانید. البته همانطور که پیش‌تر هم گفتیم این کار را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

پرتاب باد گرم از کولر اسپیلت

یکی از مهمترین ایرادات کولرهای گازی پرتاپ باد گرم است. فیلتر هوای دستگاه در این مواقع دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند جریان هوا را تنظیم کند. ورود گرد و غبار، تکه های برگ و … بر روی کندانسور داخلی و یا بر روی موتور کولر گازی مانع از عبور جریان هوا می‌شود.

اگر فیلتر را تمیز کردید ولی همچنان پرتاب باد گرم اتفاق افتاد، به دنبال دلیل دیگری باشید. یکی دیگر از دلایل پرتاب باد گرم اسپیلت می‌تواند کم شدن میزان Freon نیز باشد. در این مواقع برای تعمیر دستگاه کولرگازی به تعمیرکار نیاز دارید.

نشت آب از پنل داخلی کولر گازی

کولرگازی رطوبت داخل ساختمان را می‌گیرد و به سمت خارج از خانه هدایت می‌کند تا خانه شما خنک‌تر شود. اما اگر لوله‌ها نشت کنند، این رطوبت که به صورت آب است، از داخل پنل داخلی دستگاه خارج می‌شود. دلیل آن می‌تواند مسدود شدن یا پوسیدگی لوله‌ها و یا خرابی پمپ معیانات باشد.

در این مواقع کاری که باید انجام دهید، تمیز کردن لوله تخلیه میعانات است. همچنین سیستم پمپ جلبک را هم با استفاده از یک شوینده شیمیایی (جوهرنمک) تمیز کنید. اتصالات الکتریکی پمپ هم باید بررسی شود. در صورتی که با این کارها، نشت آب از پنل داخلی اسپیلت همچنان ادامه دارد، به دنبال علت دیگری باشید.

گاهی خراب شدن پمپ باعث بروز این مشکل می‌شود که باید آن را تعویض کنید. لوله تخلیه چگالشی هم از دیگر دلایل نشت آب از این سیستم خنک کننده است.

خاموش نشدن کولرگازی اسپیلت

خاموش نشدن کولر گازی اسپیلت

یکی از مهم ترین ایرادات کولر گازی می‌تواند خاموش نشدن دستگاه باشد. اما دلیل این مشکل چیست؟ اگر بخواهید به طور مداوم و همیشگی از کولر گازی استفاده کنید، به فن آسیب می‌رساند. در این مواقع باید فن ترموستات را در حالت خاموش قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید. اگر از این طریق کولر اسپیلت خاموش نشد، به سراغ سطح گاز مبرد و رله فن بروید. خرابی رله فن به تعمیرکار نیاز دارد.

ایجاد سر و صدای زیاد دستگاه

تا به حال برایتان پیش آمده است که در سکوت خانه با سر و صدای عجیب و غریب کولر گازی روبرو شوید؟ این سر و صدا گاهی حتی خواب و آرامش را هم ا شما می‌گیرد. اما دلیل ایجاد سر و صدای زیاد کولر گازی چیست؟ برای بررسی این ایراد باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرد.

اگر کمربند دستگاه به درستی تراز نشده باشد، باید تعویض شوند. همچنین خرابی یاتاقان موتور هم از دیگر دلایل سر و صدای اسپیلت است. نصب نادرست کولر گازی هم می‌تواند سر و صدا ایجاد کند. اگر دلیل این مشکل نصب نادرست باشد، می‌توانید خودتان آن را برطرف کنید. اما برای سایر مشکلات از تکنیسین‌های تعمیر کولرگازی کمک بگیرید.

خرابی فن کولر اسپیلت

اگر فن دستگاه کولر گازی خراب شود، قادر به پرتاپ باد خنک نیست. در این مواقع ممکن است چیزی به فن گیر کرده باشد و یا به دلیل کثیفی و سنگین شدن قادر به حرکت کردن نباشد. خوب حالا باید چکاری انجام دهیم؟ در اولین فرصت کولر را خاموش کنید. به سراغ فن دستگاه بروید و آن را برخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. آیا پره‌ها آزادانه حرکت می‌کند؟

گاهی حرکت نکردن فن کولر ممکن است به دلیل خشک شدن زیاد هم باشد که با روغن‌کاری درست می‌شود. در غیر این صورت باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید. همچنین پره‌های کولر را هم تمیز کنید و دوباره آن را برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

جمع بندی در مورد ایرادات کولر گازی و روش های برطرف کردن آن

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین ایرادات کولر گازی را نام ببریم و راه تعمیر آن‌ها را یک به یک برایتان بازگو کنیم. مشکلات دیگری هم ممکن است برای این دستگاه ایجاد شود. برای مثال سوختن موتور هم از مشکلات اسپیلت است که البته کمتر اتفاق می‌افتد. اگر ایراد جزئی است و خودتان قصد تعمیر دارید، حتما برق دستگاه را قطع کنید و منتظر بمانید تا خنک شود.

ما در مجموعه باماتعمیرات رسالت خود می‌دانیم با مقالات آموزشی و مشاوره های کاربردی، تا حد امکان مشتریان بتوانند بدون صرف هزینه اقدام به تعمیر دستگاه خود نمایند. امیدواریم این مطلب از سری مقالات آموزشی باماتعمیرات توانسته باشد به سوالات شما پاسخ داده باشد. منتظر دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *