مقالات

علت برفک زدن یخچال

7 علت برفک زدن یخچال

برفک زدن یخچال درست در روزهای گرم سال می‌تواند به اندازه کافی حال همه اعضای خانواده را بگیرد! کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که با خرابی یکی از مهم‌ترین و البته پرمصرف‌ترین لوازم برقی خانگی خاطره نداشته باشد. بنابراین ما از فرصت نهایت استفاده را می‌بریم و قصد داریم درمورد برفک زدن یخچال به عنوان یکی از ایرادهای فنی رایج درمورد یخچال‌ها، بیشتر بنویسیم. همچنین خواهیم نوشت که علت برفک زدن یخچال چیست و چطور می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، جلوی این مشکل کلافه کننده را بگیرید و در پایان با چند برش هنداونه یا آب خنک، از دل خودتان دربیاورید!

دلایل اصلی برفک زدن یخچال

شاید برایتان جالب باشد پیش از پرداختن به این موضوع، کمی درمورد برفک یخچال بخوانید و بدانید واقعاً چرا یخچال برفک میزند و انبوهی از توده سفید رنگ، کابین یا به قول قدیمی‌ها، یخدان، آن را می‌پوشاند.

اگر تجربه کرده باشید، وقتی درب یخچال باز می‌شود، هجوم انبوهی از جریان هوای خنک را روی پوست صورت خود حس می‌کنید. این هوای خنک، مرتب و مداوم در فضای داخلی یخچال در گردش است و دمای یخچال را همیشه پایین نگه می‌دارد.

با باز شدن درب، بخشی از جریان هوای محیط که گرم است وارد فضای داخلی می‌شود و درنتیجه لایه‌های نازک یا ضخیمی از برفک و یخ شکل می‌گیرد. ورود هوای گرم به دلیل باز و بسته شدن طبیعی یخچال، عادی است. اما وقتی حجم برفک زیاد و غیرعادی می‌شود یعنی نفوذ هوای گرم بیش از مقدار طبیعی است و باید به دنبال دلایل اصلی برفک زدن یخچال باشید.

در ادامه به هفت مورد از مهم‌ترین دلایل برفکی شدن یخچال می‌پردازیم:

  • پر کردن بیش از اندازه یخچال
  • از رده خارج شدن بدنه
  • ایراد فنی در ترموستات
  • خرابی نوار دور درب یخچال
  • خرابی فیوز حرارتی
  • خرابی هیتر دیفراست
  • خرابی تایمر یخ زدایی

پرکردن بیش از اندازه یخچال

پر کردن بیش از حد می‌تواند علت برفک زدن یخچال باشد

یکی از نکاتی که اهالی فن همیشه بر آن تأکید می‌کنند، رعایت تعادل در چیدمان موادغذایی در قفسه‌های یخچال است. فراموش نکنید که یکی از بدیهی‌ترین دلایل برفکی شدن یخچال، پرکردن قفسه‌ها با انواع مواد غذایی و ظروف کوچک و بزرگ است.

کوتاهی در رعایت این اصل باعث می‌شود تا جریان هوای داخل به خوبی گردش نداشته باشد و همین، باعث برفک زدن یخچال شما می‌شود. کارشناسان و همچنین فروشندگان، در زمان فروش و تعمیر این وسیله توصیه می‌کنند وسایل را طوری در قفسه‌های یخچال بچینید تا علاوه بر حفظ نظم و تناسب، فضای منطقی برای گردش هوای سرد وجود داشته باشد.

از رده خارج شدن بدنه از دلایل اصلی برفک زدن یخچال است

جابه جایی غفلت آمیز یخچال، رطوبت زیاد یا به پایان رسیدن عمر مفید وسیله، سه دلیل مهم خرابی بدنه هستند. این مورد معمولاً با کمی دقت خود شما قابل شناسایی است.

ایراد فنی در ترموستات

خوب است بدانید که وظیفه ترموستات تثبیت دمای داخل کابین یخچال است. وقتی ترموستات خراب باشد یعنی به هم خوردن تعادل دمایی، افزایش غیرعادی سرما و درنهایت برفک زدن یخچال. باید اضافه کنیم که این قطعه از جمله مهم‌ترین قطعات یخچال است و عیب یابی، تعمیر یا تعویض آن باید حتماً با حضور یک تعمیرکار باتجربه انجام شود.

خرابی نوار دور درب یخچال

خرابی نوار دور درب یکی از علت های برفک زدن یخچال است

اگر واشر یا لاستیک دور درب یخچال از رده خارج شده باشد، باید منتظر برفک زدن فریزر باشید. این خرابی ممکن است به صورت شل شدن لاستیک، پارگی بخشی از آن یا ساییدگی خودش را نشان بدهد. چنین مشکلی باعث نفوذ هوای محیط به داخل محفظه می‌شود و به احتمال زیاد یکی دیگر از دلایل اصلی برفک زدن یخچال خواهد بود.

دقت کنید برطرف کردن این ایراد نه فقط ارتقای فنی یخچال است و کارکرد و عمر وسیله شما را بیشتر می‌کند بلکه از نظر ظاهری و جلوه بیرونی هم اهمیت دارد.

علاوه بر برفک شدن، خرابی نوار دور درب باعث از ماندن درب یخچال می‌شود که می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری داشته باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله باز ماندن درب یخچال فریزر را مطالعه کنید تا بهتر با این تاثیرات اشنا شوید.

خرابی فیوز حرارتی

فیوز یا ترموفیوز قطعه حرارتی داخل یخچال است که کار کنترل هیتر المنت را انجام می‌دهد. درواقع به لطف عملکرد درست و به موقع فیوز است که یخچال شما از خطر برفک زدن در امان می‌ماند.

دقت کنید که هرچه روش استفاده شما از این وسیله برقی، درست و منطقی باشد، عملکرد ترموفیوز هم به اندازه کافی درست و اصولی خواهد بود. در نتیجه آسیب و هزینه‌ای برای وسیله شما نمی‌تراشد. اما چطور می‌شود که ترموفیوز یا فیوز حرارتی از کار می افتد و در فهرست دلایل اصلی برفک زدن یخچال قرار می‌گیرد؟

همانطور که بالاتر برایتان توضیح دادیم لاستیک دور درب یخچال در حفظ دمای مناسب یخچال و کنترل نفوذ دمای محیط به محفظه یخچال نقش مهمی دارد. وقتی این قطعه خراب یا فرسوده شده باشد روند درست کارکرد ترموفیوز هم دچار اختلال جدی می‌شود و یخچال شما برفک می زند.

اهالی فن توصیه می‌کنند که هرچند سال یک بار حتماً لاستیک دور درب یخچال را تعویض کنید تا از بروز آسیب‌های احتمالی بیشتر جلوگیری شود.

بهتر است با عادت کمد فرض کردن یخچال خداحافظی کنید! اینکه درب یخچال مرتب باز و بسته شود تأثیر جبران ناپذیری بر عمر مفید این وسیله می‌گذارد، باعث افزایش دمای غیرعادی، اختلال در کارکرد المنت و درنهایت تکرار کار ترموفیوز و خرابی آن می‌شود.

همچنانکه مشغول خواندن مقاله هستید توصیه می‌کنیم سری به یخچال بزنید و مطمئن شوید که با دیوار یک فاصله دستکم بیست سانتی متری دارد. رعایت این فاصله منطقی کمک می‌کند تا خروج گرما از یخچال در فضایی کافی انجام شود.

یکی از دلایل اصلی برفک زدن یخچال، خرابی ترموفیوز به دلیل قرار گرفتن این وسیله در محیط گرم و بسته است. بنابراین تاجاییکه ممکن است فضای کافی برای یخچالتان درنظر بگیرید و از دور بودن سایر وسایل حرارتی در اطراف آن مطمئن شوید.

درصورتیکه درب یخچال برای مدت طولانی باز بماند، خطر خرابی ترموفیوز وسیله شما را تهدید می‌کند. این کار دمای موتور را از مقدار عادی بالاتر می‌برد و باعث بدکارکردن المنت می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه طوری درب یخچال را ببندید که از کامل و درست بسته شدن آن مطمئن شوید.

بیشتر مطالعه کنید: علت داغ شدن موتور یخچال

خرابی هیتر دیفراست

خرابی هیتر دیفراست

هیتر المنت از جمله مهم‌ترین قطعات یخچال است که در صورت خرابی، تجمع برفک روی لوله‌های پشت یخچال و درنهایت خرابی دستگاه، وسیله شما را تهدید می‌کند.

توجه داشته باشید درصورتیکه فنی کار نیستید باید حتماً از یک متخصص تعمیر یخچال فریزر باتجربه برای تعمیر هیتر المنت کمک بگیرید. تعمیرکار پس از معاینه و عیب یابی تأیید می‌کند که هیتر سوخته است. اما چطور؟

نرسیدن آب به این قطعه باعث سوختن آن می‌شود. خوب است بدانید که هیتر، آب مورد نیاز خود را از برفک‌های ذوب شده اواپراتور تأمین می‌کند. اگر کمپرسور ایراد فنی پیدا کند یا گاز موجود در آن خالی شده باشد، هیتر المنت از آب محروم می‌شود و درنهایت می‌سوزد.

بنابراین یکی دیگر از دلایل اصلی برفک زدن یخچال، بی آبی هیتر است. همچنین درصورتیکه مرتب درب یخچال را باز و بسته کنید، لاستیک دور درب خراب و پوسیده باشد یا درب یخچال برای مدت طولانی باز بماند، خطر کم آبی همچنان هیتر را تهدید می‌کند. در نتیجه سوختن هیتر، فرایند خنک کردن خچال به درستی انجام و برفک‌ها ذوب نمی‌شود.

خرابی تایمر یخ زدایی

تایمر نقشی کلیدی در یخچال شما دارد؛ هر 6-8 ساعت یک بار در مدار قرار می‌گیرد و فعالیت هیتر از سرگرفته می‌شود. با شروع فعالیت موتور، تایمر خاموش می‌شود. البته یخچال و فریزر جدید تایمر ندارد و به جای تایمر یخ زدایی، قطعه‌ای به نام برد الکترونیکی، کار ذوب کردن برفک‌ها را انجام می‌دهد.

اما سؤال اینجاست؛ مهم‌ترین نشانه خرابی تایمر چیست؟ خوب است بدانید که وقتی یخچال برفک میزند یعنی تایمر ایراد فنی دارد. بنابراین از مهم‌ترین دلایل اصلی برفک زدن یخچال، خوب کار نکردن تایمر دیفراست یا یخ زداست.

وقتی تایمر از کار افتاده باشد، المنت دستور برفک زدایی را نمی‌دهد و بدین ترتیب یخچال شما عمر مفیدی نخواهد داشت. همانطور که بالاتر نوشتیم، هر 6-8 ساعت یک بار، تایمر در مدار قرار می‌گیرد. اما با خرابی این قطعه، این چرخه رعایت نمی‌شود و با تجمع برفک‌ها، ترموستات عملکرد ضعیفی نشان می‌دهد و در نتیجه، یخچال از کار می افتد.

چرا بخش‌های متفاوت یخچال برفک می‌زنند؟

علت برفک زدن یخچال

همچنانکه با مهم‌ترین دلایل اصلی برفک زدن یخچال آشنا شدید، شاید بهتر باشد نسبت به برفک زدن بخش‌های متفاوت این وسیله هم حساسیت نشان بدهید. وقتی اطراف، تمام یا پشت یخچال شما برفک میزند، دقیقاً نشانه چیست؟

  • وقتی اطراف و حاشیه‌های درب یخچال فریزر برفک میزند یعنی قفسه‌های کابین به درستی در جای خود قرار ندارند یا لاستیک دور درب یخچال پوسیده است.
  • وقتی تمام کابین یخچال برفک زده باشد یعنی درب آن برای مدتی طولانی باز بوده است.
  • وقتی تمام کابین یخچال، برفک کم و سطحی می زند یعنی دمای دستگاه پایین‌تر از میزان استاندارد بوده است.
  • وقتی پشت یخچال ( محل سیم پیچ‌های اواپراتور) برفک می زند یعنی فرایند یخ زدایی مشکل دارد و خبر از ایراد فنی در دیفراست می‌دهد.

آیا لازم است که برفک زدایی کنیم؟

بله، این کار باعث کارکرد بهتر یخچال و جلوگیری از خرابی قطعه می‌شود. اگر یخچال دیفراست دارید باید خیلی زودتر اقدام به برفک زدایی کنید تا گرفتار انواع دلایل اصلی برفک زدن یخچال نشوید.

توجه کنید اگر یخچال شما قدیمی است، برفک زدایی باید به روش دستی انجام شود و زمانبندی مشخصی برای برفک زدایی کابین آن داشته باشید. همچنین باید حجم برفک را درنظر بگیرید. اگر برفک چندان حجیم و ضخیم نشده باشد بهتر است زودتر برای از بین بردن آن اقدام کنید.

برفک زدایی از یخچال کمک می‌کند دمای استاندارد را به کابین برگردانید. چون برفک هرچه ضخیم‌تر باشد، جلوی عملکرد درست ترموستات را می‌گیرد و دستگاه، دمای مشخصی برای کارکردن ندارد.

همچنین ناگفته نماند که از بین بردن برفک، فضای بیشتری برای نگهداری مواد غذایی در اختیار شما می‌گذارد. از طرفی، برفک خاصیتی دارد که باعث بدبو شدن فضای داخلی یخچال می‌شود. بنابراین اجازه ندهید زمان زیادی از برفک زدن گذشته باشد و حتماً در اولین فرصت ممکن آن را از بین ببرید.

چگونه جلوی برفک زدن یخچال را بگیریم؟

حال که با دلایل اصلی برفک زدن یخچال بیشتر آشنا شدید، بهتر دانستیم جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار بدهیم. این جزئیات شامل نکاتی بسیار ساده و بدیهی هستند که قطعاً بارها انجام داده‌اید ولی احتمالاً نسبت به رعایت و مداومت در انجام دادن آنها کوتاهی می‌کنید! بیشتر می‌خوانیم:

  • بعد از هربار استفاده، از درست و محکم بسته شدن درب یخچال مطمئن شوید.
  • به هیچ عنوان کابین یخچال را با ظروف و مواد غذایی پرنکنید.
  • فاصله اصولی پشت یخچال با دیوار باید رعایت شود ( حدودا 20 سانتی متر).
  • برفک زدایی به صورت طبیعی هرچند ماه یکبار باید انجام شود. درصورتیکه این کار را باید هرماه یا هردو هفته یکبار انجام دهید، نشانه ایراد فنی در وسیله شماست و باید پیش از جبران ناپذیر شدن خسارت، برای تعمیر اقدام کنید.

ترفندهای برفک زدایی که جلوی برفک زدن یخچال را می‌گیرد.

ترفندهای برفک زدایی که جلوی برفک زدن یخچال را می‌گیرد.

همانطور که بالاتر برایتان توضیح دادیم، پیش از ضخیم‌تر شدن لایه برفک‌ها باید برای برفک زدایی دست به کار شوید. چون هرچه حجم برفک بیشتر شود، فضای کمتری برای نگهداری مواد غذایی خواهید داشت.

آماده کردن وسایل برفک زدایی– فراموش نکنید که برفک زدایی همیشه با خیس شدن زمین همراه است. پس اگر حساس هستید و دوست ندارید کف آشپزخانه آب جمع شود، از قبل تعدادی روزنامه یا پارچه بزرگ آماده کنید. ناگفته نماند که باید تمامی قفسه‌های کابین را بیرون بیاورید.

خاموش کردن یخچال– این نکته بسیار مهم است. چون مواردی بوده که فرد فراموش کرد یخچال را خاموش کند و وسیله برای چند ساعت روشن بود درحالیکه درب یخچال باز مانده بود. این بی احتیاطی قطعاً صدمات جدی مثل خرابی کمپرسور یا مشکلات دیگر را به بار می‌آورد.

انتقال مواد به بیرون یخچال– فرایند برفک زدایی معمولاً چندان طول نمی‌کشد ولی اگر مایل باشید می‌توانید مواد غذایی حساس را برای جلوگیری از خیس شدن، بیرون بیاورید.

چند دستمال برای خشک کردن– در این مرحله به تعدادی پارچه تمیز خشک نیاز دارید که پس از آب شدن برفک‌ها، تمامی نقاط را کاملاً خشک کنید یا به اصطلاح عرق یخچال را بگیرید.

به هیچ عنوان برای کندن برفک‌ها از وسایل نوک تیز، سشوار یا آب جوش استفاده نکنید! فقط اجازه بدهید با سرعتی طبیعی برفک آب شود. استفاده از وسایل خارجی یا روش‌های غیرمنطقی فقط به وسیله شما آسیب می زند و هزینه بیشتری روی دستتان می‌گذارد.

مرحله پایانی– حالا برفک‌ها آب شده‌اند و شما می‌توانید با یک کاردک پلاستیکی، بآرامی قطعات یخ باقی مانده را از نقاط کابین بگیرید. همچنین توصیه می‌کنیم با یک دستمال گرم و کمی مواد شوینده، لکه‌ها و تکه‌های غذای باقی مانده را بگیرید تا کمترین بوی بدی داخل یخچال، شامه شما را آزار ندهد.

شروع به کار یخچال– بدین ترتیب با موفقیت، برفک‌ها آب شده‌اند و حتی اگر نگران وجود یکی از دلایل اصلی برفک زدن یخچال باشید از این بابت مطمئن هستید که شما به موقع برفک زدایی کرده‌اید!

خوب است بدانید که پس از برفک زدایی باید به موتور زمان بدهید تا مدتی روشن بماند. پس از سردکردن استاندارد کابین، روند طبیعی عملکرد یخچال شروع می‌شود.

آیا دلایل اصلی برفک زدن یخچال برای برندهای متفاوت، فرق می‌کند؟

احتمالاً این سؤال برای شما هم پیش آمده است که آیا بین برفک زدن و برند یخچال ارتباطی وجود دارد یا خیر. باید عرض کنیم، ممکن است کیفیت برفک زدن در هر مدل متفاوت باشد ولی تمامی برندها به دلایلی که در این مقاله توضیح دادیم، برفک می‌زنند. بنابراین تفاوتی در اصل موضوع وجود ندارد.

سخن پایانی

مراقبت از لوازم خانگی با وجود وضعیت اقتصادی فعلی قطعاً یکی از هنرهای بزرگ در زندگی امروزی به شمار می‌رود. در این بین، خراب شدن لوازم برقی پرمصرف، مثل یخچال و ماشین لباسشویی، به اندازه کافی می‌تواند باعث کلافگی، تلف شدن وقت و هزینه تراشی برای تعمیر شود.

برفکی شدن یخچال از جمله شایع‌ترین ایرادات فنی است که عموماً آن را تجربه می‌کنیم. اما اگر دلایل برفک زدن را بدانید، قطعاً با مراقبت و احتیاط بیشتری با این وسیله حساس رفتار خواهید کرد. فراموش نکنید که جدای از آشنایی با دلایل اصلی برفک زدن یخچال، بهتر است پیش از ایجاد مشکلات برای قطعات به دلیل برفک، حتماً و به موقع آن را پاک کنید تا آسیب جدی به بخش‌های حساس دستگاه شما وارد نکند.

نکته مهم دیگر در مورد برفک زدن یخچال این است که برخی از موارد باید به دست متخصصان برطرف شود. به همین دلیل حتما برای این کار باید از تعمیرکاران با سابقه و کاربلد کمک بگیرید. مجموعه باماتعمیرات با توجه به برخورداری از متخصصان تعمیر یخچال برندهای مختلف، خدمات خود را در سریعترین زمان ممکن به مشتریان ارائه می‌کند.

این مجموعه علاوه بر بهره مندی از خبره‌ترین تعمیرکاران، به قطعات اورجینال و اصلی محصولات برندهای مشهور دسترسی دارد. همچنین باماتعمیرات خدمات خود را با ضمانت نامه 3 ماهه در اختیار افراد قرار می‌دهد. در صورت نیاز به دریافت خدمات تعمیر یخچال فریزر یا تعمیر ساید بای ساید، می‌توانید با کارشناسان باماتعمیرات تماس حاصل نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *