مقالات

علت تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی

علت تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی

خیلی از افراد با بوی بد لباس پس از شستن در لباسشویی یا به نوعی با تمیز نشدن لباس در لباسشویی مواجه می‌شوند. این اتفاق می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که لباس‌ها را برای دلیل خاصی مثل یک دیدار مهم شسته باشند و حال حتی کثیف‌تر هم به نظر می‌رسند. دلایل متعددی پشت این قضیه هستند که هر یک به نحوی باعث تمیز نشدن، از بین نرفتن لکه یا حتی ایجاد لکه و گاهی باقی ماندن پودر لباسشویی بر روی لباس شوند.

رفع اشکال تمیز نشدن لباس در لباسشویی در بعضی موارد به سادگی توسط کاربران انجام می‌شود اما در مواقع بسیاری برای اطمینان بیشتر به کمک گرفتن از تکنسین مجرب نیاز دارد. البته پیش از انجام هر اقدامی بهتر است با دلیل این موضوع و اینکه اصلاً علت تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی چیست؟ آشنا شوید. به همین دلیل در ادامه به بررسی ۱۳ دلیل تمیز نشستن ماشین لباسشویی خواهیم پرداخت.

13 دلیل تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی

عدم انتخاب برنامه صحیح ماشین لباسشویی

عدم انتخاب برنامه صحیح ماشین لباسشویی

عدم انتخاب صحیح برنامه شستشو، ساده‌ترین دلیل تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی است. انواع ماشین‌های لباسشویی ال جی، سامسونگ، بوش، دوو و غیره دارای برنامه های مختلف شستشو هستند. حتی در مدل‌های جدید و مدرن، این برنامه‌ها بیشتر یا پیشرفته‌تر است. در زمان تولید دستگاه برای ایجاد بیشترین میزان تمیزی، جلوگیری از آسیب به تار و پود لباس و شستشوی مطلوب انواعی از این برنامه‌ها طراحی می‌شود.

برای مثال در بیشتر مدل‌های ماشین لباسشویی برنامه شستشوی لباس‌های بچه، لباس‌های خیلی کثیف، لباس‌های کتان، شستن سریع و شستن پتو و حوله کاملاً با یکدیگر متفاوت است و برای هر یک تعداد دور، دمای آب و آبکشی یا خشک کردن متفاوتی برنامه‌ریزی شده است.

حال اگر مصرف کننده بدون اطلاع از این موضوع برای شستن لباس‌های خیلی کثیف به اشتباه از شستن سریع استفاده کند، طبیعتاً لباس‌ها در لباسشویی تمیز نخواهند شد. حتی اگر این کار به دفعات متعدد تکرار شود، تار و پود یا پارچه لباس آسیب خواهد دید.

از این رو باید برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های شستشو به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مراجعه کرد یا به سادگی اطلاعات روی دستگاه را مطالعه نمود. حتی در صورت در دسترس نبودن دفترچه، می‌توان برای آشنایی کامل با برنامه‌ها از مراکز معتبر تعمیر ماشین لباسشویی از جمله مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات مشاوره رایگان دریافت کرد.

نوع و مقدار نامناسب پودر شوینده لباسشویی

ماشین لباسشویی نقش تمیز کردن لباس‌ها را به تنهایی برعهده ندارد و برای انجام این عملیات از عوامل مختلفی کمک می‌گیرد. پودر یا مایع شوینده یکی از مهمترین عوامل است. اگرچه در بسیاری از مواقع اهمیت این موضوع نادیده گرفته می‌شود، اما نوع پودر شوینده و مقدار مصرف تأثیر بسزایی در میزان تمیزی لباس دارد. حتی بسیاری از مدل‌های باکیفیت و مرغوب موجب معطر شدن لباس با بوی بسیار خوبی می‌شود.

در هر ماشین لباسشویی با توجه به ظرفیت مثل ۳ کیلوگرمی، ۵ کیلوگرمی، ۷ کیلوگرمی و غیره میزان گنجایش لباس در آن متفاوت است. پس به‌طبع حجم و مقدار پودر مورد نیاز برای شستشو هم متفاوت خواهد بود. اگر بیش از اندازه از پودر لباسشویی استفاده کنید، به خوبی در آب حل نمی‌شود و در نهایت مقداری از آن بر روی پارچه لباس باقی می‌ماند. همچنین اگر کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، لباس به اندازه کافی تمیز نمی‌شود.

از طرفی دیگر پودر یا مایع شوینده باید باکیفیت و مناسب ماشین لباسشویی باشد. برای مثال استفاده از پودر شوینده دستی موجب ایجاد کف بسیار زیاد و تمیز نشدن لباس‌ها در لباسشویی می‌شود. همچنین شوینده با درجه کیفی پایین توانایی لازم برای تمیز کردن پارچه لباس را نخواهد داشت. 

بارگیری بیش از حد ماشین لباسشویی

بارگیری بیش از حد ماشین لباسشویی

بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن اینکه وزن لباس‌ها در ماشین لباسشویی پس از آبگیری و خیس شدن چندین برابر می‌شود، دستگاه را به طور کامل پر می‌کنند. حتی عده‌ای دیگر بی‌توجه به ظرفیت لباسشویی، حجم بالایی از لباس‌های کثیف را با اعمال زور و فشار در درون آن قرار می‌دهند. در حالی که با این کار مشخصاً نه‌تنها لباس تمیز نمی‌شود، بلکه پس از مدتی دستگاه هم معیوب خواهد شد. 

پیش از پر کردن و بارگیری ماشین لباسشویی باید به حجم لباس‌ها و ظرفیت دستگاه دقت کرد. برای مثال اگر لباسشویی دارای ظرفیت ۳ کیلوگرمی است و حدود ۳ کیلوگرم لباس کتان یا بافت درون آن قرار دهید، پس از آبگیری این حجم چند برابر می‌شود. در نتیجه به دستگاه فشار وارد شده و در نهایت لباس‌ها تمیز نخواهند شد. حتی از طرفی این موضوع یکی از دلایل سروصدا یا تکان خوردن ماشین لباسشویی در هنگام شستشو است. در ضمن حتی با انجام مکرر این اشتباه قطعات داخلی از جمله دیگ دستگاه آسیب خواهد دید.

اگر حجم لباس‌های کثیف و نیازمند به شستشو زیاد است، می‌توان در دو نوبت مختلف آن‌ها را در لباسشویی قرار داد. البته بین این بازه شستشو باید زمانی برای استراحت ماشین لباسشویی در نظر گرفته شود تا موتور یا سایر قطعات دچار اشکال نشود.

بیشتر مطالعه کنید: ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

خارج نکردن لباس ها بعد از اتمام شستشو

فرقی ندارد که برند یا مارک لباسشویی سامسونگ است یا ال جی و یا هر برند دیگری؛ پس از اتمام عملیات شستشو باید لباس‌ها را خارج کرد. زمانی که دستگاه خاموش شده است و همچنان لباس‌های نم‌دار در داخل هستند، بوی بدی در داخل لباسشویی ایجاد می‌شود. همچنین عدم رسیدن هوا به لباس‌ها موجب بوی بد آن‌ها و کثیف شدن مجدد خواهد شد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که حتماً لباس‌ها را پس از پایان شستن به سرعت از ماشین لباسشویی خارج کرده و بر روی رخت آویز پهن کنید. به این ترتیب هیچ کثیفی یا بوی بدی ایجاد نخواهد شد.

تراز نبودن ماشین لباسشویی

بسیاری از مشکلات رایج ماشین لباسشویی و یخچال مربوط به نحوه قرارگیری یا تراز نبودن آن‌ها است. هر یک از این لوازم برقی باید هنگام خرید و نصب در جای درست و به صورت تراز قرار گیرد. در غیر این صورت امکان ایجاد مشکلات گوناگونی وجود خواهد داشت.

برای مثال زمانی که ماشین لباسشویی به صورت تراز قرار نگرفته باشد، با مشکلاتی مثل نشت آب از ماشین لباسشویی، تکان خوردن هنگام شستشو و ایجاد سروصدا مواجه خواهید شد. از طرفی در نهایت مشکلات دستگاه که به دلیل تراز نبودن به وجود آمده‌اند، موجب تمیز نشستن ماشین لباسشویی می‌شوند. در نتیجه باید هنگام نصب به قرار گرفتن صحیح و تراز بودن دقت کرد و در صورت نیاز از متخصصین این زمینه کمک گرفت.

کثیف بودن محفظه داخلی ماشین لباسشویی

کثیف بودن محفظه داخلی ماشین لباسشویی

اگرچه ماشین لباسشویی وظیفه شستن و تمیز کردن لباس‌ها را برعهده دارد، اما گهگاهی خود آن هم به تمیزی و نظافت نیازمند است. طبیعتاً آلودگی، روغن، نخ و جرم‌های مختلف در گوشه و کنار محفظه داخلی لباسشویی پس از تعداد دفعات متعدد شستن لباس‌ها در دستگاه تجمع می‌کند و به‌طبع باعث کثیفی می‌شود. به این ترتیب از یک جایی به بعد هنگام شستن لباس‌ها نسبت به تحویل دادن لباس‌های تمیز و خوشبو ناتوان است و باید به خوبی نظافت شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که بر اساس یک برنامه خاص و میزان استفاده از ماشین لباسشویی هر از گاهی به تمیز کردن محفظه داخلی آن بپردازید. این کار علاوه بر افزایش بهداشت و تمیزی لباس‌ها، از به وجود آمدن بوی بد جلوگیری می‌کند. البته ترجیحاً سرویس دوره‌ای ماشین لباسشویی خود را به دست افراد کاربلد بسپارید تا آن را به شکل اصولی انجام دهند.

بیشتر مطالعه کنید: ارور ماشین لباسشویی ال جی

کثیفی محفظه جاپودری

از آنجایی که مصرف کننده در هر نوبت و سری شستشوی لباس‌ها مقدار زیادی از پودر شوینده را مورد استفاده قرار می‌دهد، پس از مدتی امکان کثیف و آلوده شدن محفظه جاپودری وجود دارد. جرم و آلودگی‌های مختلفی در این قسمت از لباسشویی جمع می‌شود که در نهایت موجب کثیفی بسیار و تمیز نشدن لباس‌ها خواهد شد. در واقع به دلیل نرسیدن پودر شوینده مناسب و تمیز از این مسیر به لباس کثیف، مشخصاً نمی‌توان تمیز شدن لباس در ماشین لباسشویی را انتظار داشت. به همین دلیل هر از گاهی باید این قسمت را به خوبی از آلودگی و جرم پاک کرد.

مسدود شدن مخزن مواد شوینده

مسدود شدن مخزن مواد شوینده

در بسیاری از مواقع استفاده بیش از حد پودر و مواد شوینده موجب مسدود شدن مخزن مربوطه می‌شود. در نتیجه به دلیل انسداد مسیر، در هنگام شستشوهای بعدی پودر کافی به لباس‌ها نمی‌رسد و به‌طبع نمی‌توان لباس‌های تمیز و خوشبویی را دریافت کرد.

البته همیشه این اتفاق بر اساس استفاده بیش از حد پودر شوینده رخ نمی‌دهد، بلکه در بسیاری از مواقع استفاده طولانی مدت و عدم تمیز کردن مخزن موجب مسدود شدن آن با جرم و اجسام خارجی می‌شود. پس برای رفع مشکل تمیز نشدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی در ابتدا باید مخزن را به درستی تمیز کنید تا مسدود شدن برطرف شود. سپس می‌توانید موادی مثل مایع شوینده را جایگزین پودر کنید تا احتمال ایجاد چنین مشکلاتی را کاهش دهید.

انسداد در شلنگ تخلیه

در خیلی از مواقع یک اشتباه کوچک مثل فراموش کردن بررسی جیب لباس‌ها پیش از بارگیری آن‌ها در لباسشویی به افتادن اجسام مختلف در دستگاه منتهی می‌شود. برای مثال یک سکه یا دستمال کاغذی از جیب لباس خارج شده و در انتهای شستشو به همراه آب آلوده به سمت شلنگ تخلیه هدایت می‌شود. این مسئله پس از مدت کوتاهی موجب انسداد و گرفتگی شلنگ تخلیه می‌شود و آب‌های کثیف به خوبی خارج نمی‌شود. در نتیجه می‌تواند یکی از موارد اصلی مربوط به علت تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی باشد.

البته نمی‌توان گفت همیشه اجسام خارجی باعث مسدود شدن شلنگ تخلیه می‌شود، بلکه در بسیاری از موارد گذر زمان و تجمع جرم دلیل رخ دادن این اتفاق است. به همین دلیل آب و شوینده کثیف به خوبی از مسیر شلنگ خارج نشده و در ماشین لباسشویی باقی می‌مانند.

این اشکال در نهایت علاوه بر تمیز نشدن لباس به بوی بد و ناخوشایند هم منجر می‌شود. پس برای رفع مشکل باید یک سطل یا حوله را در زیر شلنگ قرار داد و سپس آن را خارج کرد. پس از آن در صورت گرفتگی و انسداد شلنگ باید به برطرف کردن اقدام نمود.

خرابی المنت یا هیتر ماشین لباسشویی

خرابی المنت یا هیتر ماشین لباسشویی

ورودی آب در هنگام نصب ماشین لباسشویی به ورودی آب سرد متصل می‌شود. پس از آن زمان انجام عملیات شستن لباس، آب توسط المنت یا هیتر (Heater) دستگاه گرم می‌شود تا امکان تمیز شدن لباس‌ها وجود داشته باشد. در غیر این صورت نتیجه شستشو، نتیجه چشمگیری نخواهد بود.

به این ترتیب اگر المنت یا هیتر خراب شده باشد، آب دستگاه سرد خواهد ماند. به‌طبع لباس‌‌ها در داخل ماشین لباسشویی با آب سرد به میزان تمیزی و نظافت مورد نیاز نمی‌رسند. پس اگر مشکل از این قطعه باشد، به بررسی و تعمیر توسط کارشناس نیاز خواهد بود.

نچرخیدن مخزن ماشین لباسشویی

دلیل اصلی تمیز شدن لباس‌ها در ماشین‌های لباسشویی قدیمی یا جدید چرخش فراوان و ساییده شدن آن‌ها بر روی یکدیگر است. به این ترتیب زمانی که این چرخش به اتمام می‌رسد، امکان خارج کردن لباس‌های تمیز از لباسشویی وجود دارد.

در نتیجه اگر این چرخش به میزان کافی انجام نشده و یا حتی به طور کلی انجام نمی‌شود، لباس در ماشین لباسشویی تمیز نخواهد شد. این اشکال می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر ایرادات خازن یا مشکلات تسمه رخ بدهد، به همین دلیل کمک گرفتن از کارشناس یا درخواست اعزام به محل از مراکز معتبر بهترین راه حل برای برطرف کردن اشکال است.

کثیف بودن فیلتر ماشین لباسشویی

در تمامی ماشین‌های لباسشویی علاوه بر شلنگ تخلیه، یک فیلتر تخلیه هم تعبیه شده است. زمانی که اجسام و جرم‌ها موجب گرفتگی، انسداد یا کثیف شدن این فیلتر می‌شود، اتفاقی مشابه انسداد شلنگ رخ می‌دهد. در نتیجه آلودگی‌ها به خوبی خارج نشده و به‌طبع لباس‌ها در لباسشویی تمیز نمی‌شوند. برای رفع ایراد باید به تمیز کردن فیلتر که به طور معمول در گوشه دستگاه قرار دارد، اقدام کنید.

وجود لکه قوی بر روی لباس

وجود لکه قوی بر روی لباس

اگرچه روزانه مدل‌های پیشرفته‌تر و قوی‌تر ماشین لباسشویی وارد عرصه بازار می‌شوند، اما همچنان بسیاری از آن‌ها در از بین بردن لکه‌های قوی و سرسخت ناتوان هستند. از طرفی پودر شوینده برای پاک کردن این لکه‌ها کافی نیست و باید از لکه بر قوی کمک بگیرید. 

برطرف کردن ایراد تمیز نشستن ماشین لباسشویی

اگر راه‌های ساده برطرف کردن تمیز نشستن ماشین لباسشویی را امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اید، کمک گرفتن از افراد خبره بهترین راهکار است. هر چند به دلیل حساس بودن بسیاری از قطعات دستگاه پیشنهاد می‌شود از همان ابتدا برای رفع ایرادات مختلف از کارشناسان ماهر کمک بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *