مقالات

علت کار نکردن فن یخچال

علت کار نکردن فن یخچال

در هر یخچال و ساید بای ساید چند عدد فن مختلف وجود دارد. هر یک از این فن‌ها برای کار خاصی تعبیه شده‌اند. برای مثال خنک کردن فضای داخلی یخچال یا خنک کردن قطعات مهم مثل موتور از وظایف اصلی این قطعات است.

زمانی که هر یک از فن‌های یخچال معیوب شود، عملکرد مفید خود را از دست می‌دهد. در نتیجه در کارکرد و خنک کردن دستگاه اختلال ایجاد خواهد شد. در بعضی مواقع موجب خنک نکردن ساید بای ساید و یا یخچال می‌شود.

با وجود تأثیرات مهم و نقش حیاتی فن در عملکرد دستگاه، در صورت مواجهه با وجود اشکال باید به دنبال تعمیر ساید بای ساید و یخچال بود. اما پیش از آن بهتر است با علت کار نکردن فن یخچال و علائم آن آشنایی پیدا کرد تا بتوان با آگاهی کامل به رفع ایراد اقدام نمود. به همین دلیل در ادامه مطلب به بررسی انواع فن یخچال و دلایل خراب شدن آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع فن یخچال

در اکثر یخچال‌های جدید ۴ مدل مختلف فن خنک کننده وجود دارد. این ۴ مدل شامل فن کندانسور، فن اواپراتور، فن کمپرسور و فن داخلی است که هر یک کارایی و جایگاه خاصی دارد.

فن کندانسور

در مدل‌های قدیمی یخچال تنها فن کندانسور وجود داشت. اگرچه در همه نمونه‌های جدید از این فن استفاده نشده اما در مدل‌های دارای سیستم نوفراست وجود دارد. تعدادی کویل یا کندانسور در پشت مدل‌های جدید تعبیه شده که وظیفه خنک کردن گاز یخچال را برعهده دارد. در نتیجه فن برای خنک کردن این کندانسور تعبیه شده است.

فن کندانسور دارای یک موتور مخصوص است و به طور معمول در زیر دستگاه در کنار کمپرسور یخچال تعبیه می‌شود. عملکرد این فن همزمان با موتور اواپراتور و کمپرسور می‌باشد. همچنین از علائم خراب شدن و کار نکردن آن می‌توان به مواردی نظیر ایجاد سروصدای زیاد و خنک نکردن یخچال اشاره کرد.

روش بررسی کردن فن کندانسور:

  • در ابتدا باید دستگاه را خاموش کرد و از برق کشید.
  • پس از آن باید با باز کردن پنل پشت یخچال به سراغ فن کندانسور رفت.
  • اگر بر روی این فن گرد و غبار یا هر آلودگی دیگری جمع شده است، باید به خوبی تمیز شود.
  • پس از تمیز کردن فن باید ظاهر و سالم بودن آن را مورد بررسی قرار داد.
  • در واقع این کار و انجام سایر اقدامات به دلیل فنی بودن باید توسط کارشناس انجام شوند. یک کارشناس مطمئن از تجربه و دانش لازم برای تعمیر فن کندانسور برخوردار است.

فن اواپراتور

فن اواپراتور یا فن تبخیر در داخل فریزر دستگاه تعبیه می‌شود. این فن در تمامی مدل‌های یخچال فریزر و ساید بای ساید وجود دارد و وظیفه مهم خنک کردن کندانسور و موتور یخچال را برعهده دارد. در واقع می‌توان گفت فن اواپراتور هوا و سرما را در قسمت‌های یخچال و فریزر به جریان در می‌آورد.

موارد مختلفی نشان دهنده خراب شدن و کار نکردن فن اواپراتور هستند. برای مثال اگر از قسمت فریزر دستگاه سروصدای زیادی شنیده می‌شود، به احتمال زیاد موتور فن اواپراتور دچار مشکل و خرابی شده است. همچنین در صورت وجود مشکلاتی مثل خنک نکردن و یخ نزدن یخچال فریزر، شل شدن مواد غذایی و اختلال در سرعت و عملکرد یخ ساز، به احتمال زیاد فن اواپراتور خراب شده است.

روش بررسی کردن فن اواپراتور:

  • در ابتدا باید دستگاه را خاموش کرد و از برق کشید.
  • سپس باید پنل داخل فریزر را باز کرد تا بتوان به فن اواپراتور رسید.
  • در صورت یخ زدگی پره‌های فن باید تا آب شدن به

یخ صبر کرد. پس از آن به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد.

فن کمپرسور

فن کمپرسور

فن کمپرسور قطعه مهمی از دستگاه است که در عملکرد صحیح موتور یا همان کمپرسور یخچال تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. این فن در قسمت پشتی و در پایین دستگاه تعبیه شده است تا با قرار گرفتن در کنار کمپرسور توانایی خنک کردن آن را داشته باشد.

طبیعی است که موتور یا کمپرسور به دلیل عملکرد مداوم داغ شود. در مقابل فن کمپرسور یخچال ساخته شده تا با انجام عملیات خنک کردن، از داغ شدن آن جلوگیری کند. در نتیجه زمانی که در کارایی فن اختلال و ایرادی به وجود آید، موتور دستگاه داغ خواهد کرد. حتی در مواقعی باعث ایجاد مشکلاتی نظیر آسیب به فن داخلی یخچال می‌شود. در نتیجه از قطعات بسیار مهمی به حساب می‌آید که در تمامی یخچال‌ها تعبیه شده است.

ضمناً اگر کار نکردن فن یخچال در خصوص فن کمپرسور باشد، ممکن است به سوختن موتور دستگاه منجر شود. در نتیجه خسارات و هزینه‌های زیادی را به بار خواهد آورد. پس در صورت مواجهه با این ایراد باید پیش از اقدام به انجام هرگونه تعمیرات، دستگاه را از برق کشید.

روش بررسی کردن فن کمپرسور:

  • در ابتدا باید دستگاه را از برق جدا کرد.
  • سپس پنل پشت یخچال را باز کرد.
  • این فن در کنار کمپرسور قرار دارد.
  • اگر بر روی پره‌های آن آلودگی مثل گرد و غبار جمع شده باشد، باید نظافت شود.
  • در ضمن هرگونه ضربه یا نوسان برق می‌تواند به خراب شدن فن کمپرسور منجر شود. پس بهتر است توسط یک تعمیرکار دوره دیده مورد بررسی قرار گیرد.

فن داخلی

فن داخلی دستگاه آخرین مورد از انواع فن یخچال است که در قسمت داخلی قرار می‌گیرد. این فن وظیفه ساده و در عین حال مهمی را برعهده دارد. به‌طبع خراب شدن و کار نکردن آن موجب اختلال در عملکرد و عدم دسترسی به دمای مناسب یخچال خواهد شد. در واقع فن داخلی اصلی‌ترین نقش را در به جریان در آوردن هوای خنک داخل یخچال ایفا می‌کند. در نتیجه موجب خنک بودن قسمت‌های مختلف دستگاه و رسیدن هوای خنک به مواد غذایی در تمامی طبقات یخچال می‌شود.

اگر یخچال سروصدای زیادی تولید می‌کند، امکان خراب و معیوب بودن فن داخلی وجود دارد. همچنین در صورت خنک بودن قسمت‌هایی از دستگاه و گرم بودن سایر قسمت‌ها، باید به عملکرد صحیح این فن شک کرد. در واقع با وجود این مشکل می‌توان به عدم گردش هوای لازم که از کار نکردن فن داخلی نشأت می‌گیرد، پی برد.

روش بررسی کردن فن داخلی:

  • این فن در قسمت داخلی یخچال تعبیه شده است.
  • مشکلاتی مثل ضربه خوردن، کثیف شدن و نوسانات برق باعث اشکال در عملکرد آن می‌شود.
  • برای اطمینان از سالم بودن این قطعه باید به گردش هوا و خنک بودن یکسان کلیه قسمت‌های یخچال توجه کرد.
  • در صورت گرم بودن قسمت‌هایی از یخچال، باید برای رفع مشکل از متخصص کمک گرفت.

موارد مذکور شامل ۴ مدل انواع فن یخچال هستند که در اکثر دستگاه‌های امروزی موجود می‌باشد. خراب شدن و کار نکردن هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث خنک نکردن ساید بای ساید و یخچال شود و به تدریج در سایر قطعات دستگاه ایراداتی را به وجود آورد. در نتیجه در صورت مشاهده هرگونه ایراد در عملکرد، درخواست اعزام کارشناس از مراکز معتبر تعمیر یخچال بهترین راه حل است.

بیشتر بخوانید: مهمترین ارورهای یخچال ساید بای ساید سامسونگ 

علت کار نکردن فن یخچال

دلایل معیوب شدن فن یخچال

اگرچه به تعدادی از دلایل کار نکردن فن یخچال اشاره کردیم، اما به صورت جداگانه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت تا بتوان کاملاً از تمامی آن‌ها اطلاع یافت.

قطع شدن برق فن یخچال و برد الکترونیکی آن

اگر تحت هر شرایطی ولتاژ و برق لازم به فن یخچال نرسد، این قطعه دستگاه کار نخواهد کرد. دلایل مختلفی منجر به قطع شدن برق آن می‌شوند. برای مثال گاهی قطع شدن کلی برق، ایراد در اتصالات، پاره شدن کابل، نوسانات و از همه مهمتر سوختن موتور از این دلایل هستند.

ایرادات مکانیکی و فنی

در صورتی که یک جسم خارجی بین پره‌های فن یخچال گیر کرده باشد، فن یخچال کار نخواهد کرد. همچنین سایر مسائل مثل مشکل در بلبرینگ موتور و بلبرینگ کولینگ از دیگر ایرادات مکانیکی هستند. در ضمن ممکن است علت کار نکردن فن یخچال مربوط به مشکل جدی در قطعات باشد. در نتیجه در صورت نداشتن تخصص و دانش کافی، بهتر است از انجام اقداماتی مثل تعمیر و تعویض قطعات دوری کرد.

لرزش فن یخچال

به طور کلی برای کنترل و جلوگیری از ویبره یا لرزش فن در مدل‌های صنعتی از ۴ نوع سنسور استفاده شده است. یک سنسور بر روی ابتدا و یکی بر روی انتهای شفت قرار دارد. دو سنسور دیگر بر روی کیسینگ فن تعبیه شده است.

اما امروزه در مدل‌های جدید و فن‌های کوچک یخچال این سنسورها وجود ندارد. در مقابل نوعی پارامتر لرزش طراحی شده است که از طریق برد الکترونیکی دستگاه کنترل و تنظیم خواهد شد. در صورت اختلال در این عملکرد، فن دچار لرزش و ویبره می‌شود. در نتیجه مصرف کننده با کار نکردن فن یخچال مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مهمترین ارورهای یخچال ساید بای ساید ال جی

دمای بالای موتور فن یخچال

دمای بالای موتور فن یخچال

افزایش دمای بیش از حد موتور فن یخچال یکی از دلایل اصلی کار نکردن آن به حساب می‌آید. در مدل‌های قدیمی یخچال فریزر از چند عدد ترموکوبل برای جلوگیری از این اشکال و کنترل دمای موتور استفاده می‌کردند. در حالی که امروزه در مدل‌های جدید و پیشرفته خبری از این قطعه و روش نیست. بردهای الکترونیکی جایگزین آن‌ها شده‌اند و دمای موتور را کنترل می‌کنند. مجموعاً چنین مواردی موجب افزایش دمای موتور می‌شوند:

  • تجمع آلودگی و خاک بر روی قسمت پوسته موتور
  • عدم گردش هوا و تهویه کافی اطراف موتور
  • لرزیدن فن و به‌طبع انتقال این لرزش به موتور
  • مشکلات فنی و مکانیکی در بلبرینگ‌های موتور
  • هم راستا قرار نگرفتن فن و شفت آن

این عوامل به خوبی ثابت می‌کنند که در صورت مشاهده هرگونه مشکل در این قطعه از جمله داغ شدن موتور یخچال، حتماً باید از مجموعه معتبر تعمیر لوازم خانگی درخواست اعزام کارشناس کرد.

تجمع گرد و غبار در اطراف پره و موتور فن

همان‌طور که اشاره کردیم، جمع شدن گرد و غبار یا کثیف شدن هر یک از قسمت‌های فن می‌تواند موجب عدم کارکرد آن شود. در واقع اگر بر روی پره و موتور هر یک از انواع فن یخچال گرد و خاک جمع شود، توانایی اجرای عملکرد صحیح را از دست خواهد داد. در نتیجه یخچال و ساید بای ساید خنک نمی‌کند یا کمپرسور و موتور داغ خواهد کرد. حتی در بسیاری از مواقع صداهای مختلف و زیادی تولید می‌کند که نشان دهنده آسیب دیدن یا کار نکردن قطعه مربوطه است.

ضربه خوردن فن در هنگام جابه‌جایی یخچال

اگر هنگام جابه‌جایی یا اثاث کشی به یخچال و فن آن ضربه‌ای وارد شود، به دلیل آسیب دیدن کار نخواهد کرد. در واقع این مسئله در خصوص تمامی قطعات دستگاه صدق می‌کند. در نتیجه بهتر است از جابه‌جایی بی مورد دوری کرد یا در صورت نیاز به جابه‌جایی دقت کافی را به خرج داد.

همچنین اگر دستگاه به تعمیر نیاز دارد، نباید آن را برای رساندن به تعمیرکار حمل کرد. بلکه می‌توان به راحتی از خدمات تعمیر در محل کمک گرفت و در مدت زمان کوتاه و بدون دردسر مشکل را برطرف کرد.

بهترین روش برای تعمیر فن یخچال

بهترین روش برای تعمیر فن یخچال

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تعمیر فن یخچال کمک گرفتن از افراد مجرب و ماهر است. در نتیجه مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات را پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه با کارشناسان مجرب و دوره دیده همکاری می‌کند. این مرکز در کنار استفاده از تجهیزات و دانش به‌روز، مناسب‌ترین قیمت‌ها را در نظر گرفته است. تنها باید درخواست خود را برای اعزام کارشناس ثبت کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *