مقالات

علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال

علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال

یخچال یکی از مهمترین لوازم آشپزخانه است که نسبت به سایر لوازم، قیمت بالایی دارد. بنابراین مراقبت و اطمینان داشتن از صحیح کار کردن آن، اهمیت بالایی دارد. موتور یخچال ها به صورت طبیعی و در یک چرخه زمانی معین، خاموش و روشن می شود و به اصطلاح استراحت می کند. اگر این چرخه کوتاه تر یا طولانی تر شود، می توان نتیجه گرفت که عملکرد یخچال با مشکل مواجه شده است. در این شرایط باید مشکل را بررسی کنید و یا با تعمیرکار و متخصص مربوطه تماس بگیرید. در این مقاله به بیان علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال می پردازیم تا در هنگام بروز مشکل، بدانید مشکل از کدام قسمت یخچال است.

چرا یخچال ها مدام خاموش و روشن می شوند؟

یخچال وسیله ای برای تنظیم دما بوده و دارای قطعه ای به نام ترموستات می باشد. هنگامی که دمای مد نظر را به یخچال می دهیم، ترموستات فرمان روشن شدن کمپرسور و موتور را صادر کرده تا گاز مبرد شروع به حرکت کند و هوای درون یخچال خنک شود. پس از اینکه این دما به دمای مناسب یخچال برسد، ترموستات فرمان خاموش شدن می دهد.

این فرمان تا زمانی که دما در همان درجه مد نظر باقی بماند، پابرجا است. این فرآیند به افزایش طول عمر موتور و کمپرسور یخچال کمک می کند. چراکه به کمک دستورات ترموستات، موتور و کمپرسور یخچال می توانند به اصطلاح استراحت کنند. هرگونه اختلال در این چرخه نشان دهنده وجود مشکل در یکی از قطعات یخچال می باشد.

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال

قطعه کمپرسور در یخچال وظیفه خاموش و روشن کردن آن و به اصطلاح استراحت دادن به یخچال را بر عهده دارد. به گونه ای که یخچال خاموش شده و پس از مدت زمان خاصی روشن می شود که این زمان به نوع کمپرسور وابسته است. به طور نسبی چرخه خاموش و روشن شدن یخچال ها به این صورت است که پس از 45 دقیقه روشن بودن، به مدت 15 دقیقه خاموش می شوند. درصورت بروز مشکل در این چرخه دو حالت به وجود می آید که در این مطلب به بیان دلایل مورد اول می پردازیم.

  • خاموش و روشن شدن یخچال، سریع تر از حالت نرمال اتفاق می افتد.
  • یخچال به اصطلاح اتومات شده و به صورت 24 ساعته کار کرده و به موتور فشار زیادی وارد می شود که باعث آسیب رسیدن به آن و خرابی یخچال می شود.

دلایل خاموش و روشن شدن سریع یخچال

همانطور که گفته شد هر یخچال در صورت سالم بودن، باید مدت زمانی رو به صورت منظم و در زمان معین خاموش بماند و دوباره روشن شود. عوامل زیادی می تواند باعث به هم ریختن یا سریع شدن این چرخه شود. در ادامه به بیان چند مورد از علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال می پردازیم.

عدم برق رسانی صحیح به یخچال

اصلی ترین و رایج ترین دلیل خاموش و روشن شدن سریع یخچال، عدم برق رسانی صحیح به یخچال است. این مشکل گاهی به دلیل خرابی پریز برق بوده و گاهی نیز از دوشاخه یا موتور یخچال است. در هنگام بروز این مشکل بهتر است دوشاخه یخچال را در پریز دیگری بزنید؛ اگر مشکل برطرف شد، ایراد از پریز بوده و کافی است پریز را تعمیر یا تعویض کنید. در غیر این صورت باید به دنبال عیب یابی در دوشاخه یا سایر قسمت های یخچال باشید.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان خودتان، اگر تخصص و تجربه ندارید، برای تعمیر یخچال اقدام نکنید؛ چراکه تعمیر وسایل برقی بزرگ در آشپزخانه بسیار حساس است و هرگونه اشتباه می تواند هزینه سنگینی را به شما تحمیل کند.

سوختگی و ایراد در محافظ یخچال

معمولا برای محافظت از یخچال در مقابل نوسانات برق و شرایط آب و هوایی نابسامان توصیه می شود که از محافظ استفاده کنید. اما گاهی اتصالی کردن و خرابی همین محافظ می تواند عامل بروز مشکل در عملکرد یخچال شما شود. به گونه ای که محافظ معیوب، دلیل بر عدم برق رسانی صحیح شده که خود به باعث خاموش و روشن شدن سریع یخچال و در مواردی سوختن موتور آن می شود.

ایراد در ترموستات یخچال

ایراد در ترموستات یخچال

ترموستات یکی از مهم ترین قطعات یخچال است که وظیفه تنظیم و نگه داشتن دمای یخچال در محدوده معین را بر عهده دارد. این فرآیند باعث عدم فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می شود. بروز مشکل در ترموستات یا ضعیف شدن آن باعث ایجاد اختلال و سریع تر شدن چرخه خاموش و روشن شدن یخچال می شود. از نشانه های ترموستات معیوب می توان به هم ریختن دمای یخچال را نام برد. بدین معنی که دمای یخچال سرد تر یا گرم تر از حالت نرمال شود و سرما به بدنه یخچال نیز نفوذ کند و بدنه سرد شود.

قرارگیری در محیط نامناسب

دمای محیطی که یخچال در آن قرار دارد، می تواند در مدت زمان چرخه خاموش و روشن شدن یخچال، موثر باشد. به گونه ای که اگر یخچال شما در محیط گرمی قرار بگیرد و دمای درون یخچال که توسط شما تنظیم شده، دمای پایینی باشد، یخچال به صورت یکسره کار کرده و خاموش نمی شود. در این حالت به موتور آن فشار زیادی وارد شده و ممکن است آسیب جدی به موتور و سایر قطعات الکترونیکی یخچال وارد شود.

با توجه به نکته ذکر شده می توان نتیجه گرفت که یخچال را نباید در قسمتی از منزل قرار دهید که در مقابل نور آفتاب یا در نزدیکی شوفاژ و بخاری قرار بگیرد. هرچه دمای محیطی که یخچال در آن قرار دارد، خنک تر باشد، عملکرد یخچال بهتر بوده و طول عمر موتور یخچال بیشتر می شود.

ایراد در برد الکترونیکی یخچال

ایراد در برد الکترونیکی یخچال

یکی از مهمترین قطعات یخچال، برد آن است که وظیفه هماهنگی تمام قطعات یخچال مانند موتور، فن، کمپرسور و… را برعهده دارد. بنابراین کوچکترین ایراد در برد، می تواند فعالیت و چرخه خاموش و روشن شدن یخچال را به هم بریزد. خاموش شدن ناگهانی یخچال، چرخه سریع خاموش و روشن شدن، برفک زدن، صداهای غیرعادی و خاموش شدن فن می تواند از نشانه ها خرابی و ایراد برد الکترونیکی یخچال باشد.

داغ شدن زیاد موتور یخچال

اگر به دلایل مختلف، موتور و بدنه یخچال شما داغ شود، ترموستات به کمپرسور دستور خاموش و روشن شدن سریع می دهد تا موتور استراحت کند اما در عین حال در دمای مربوطه بماند. ادامه یافتن این فرآیند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شده و خاموش شدن ناگهانی یخچال را نتیجه می دهد.

این اتفاق بیشتر در شرایطی رخ می دهد که یخچال در محیط گرم و آفتاب گیر قرار دارد یا محتویات درون آن بیش از گنجایش آن بوده است و یا درب یخچال در مدت زمان طولانی باز بماند. در این باره حتما مقاله مشکلات باز ماندن درب یخچال را مطالعه کنید.

نشت گاز مبرد یخچال

موتور یخچال به وسیله به گردش درآوردن گاز مبرد درون لوله های کندانسور، دمای یخچال را در محدوده تنظیم شده نگه می دارد. اگه این گاز به دلیل نشتی کم شود، موتور باید بیشتر کار کند تا بتواند دمای درون یخچال را خنک نگه دارد. در این حالت موتور گرم شده و سریع خاموش و روشن می شود.

همچنین اگر قدرت موتور کم باشد و نتواند گاز مبرد را به خوبی به گردش درآورد، برای حفظ دما و خنک نگه داشتن محیط درون یخچال، لازم است تا چرخه خاموش و روشن شدن یخچال سریع تر شود.

دیفراست نکردن، علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال

دیفراست نکردن، علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال

به یاد دارید که در یخچال های قدیمی، بخش هایی از یخچال دچار برفک زدگی می شد و تمیز نگه داشتن یخچال مشکل بود. امروزه در یخچال های جدید، سیستم دیفراست تعبیه شده تا این مشکل را برطرف کند. دیفراست به معنی برفک زدایی بوده و سیستم دیفراست باعث عدم برفک زدگی یخچال و فریزر می شود.

دیفراست نکردن یخچال به جهت خرابی هیتر دیفراست که یک علت برفک زدن یخچال است، می تواند باعث کاهش دمای بیش از حد محفظه درون یخچال شود که این امر به عنوان علت خاموش و روشن شدن سریع یخچال در نظر گرفته می شود.

برطرف کردن مشکل خاموش و روشن شدن سریع یخچال

در صورتی که با مشکل خاموش و روشن شدن سریع یخچال مواجه شدید، ابتدا احتمالات سطحی مثل برق رسانی، دوشاخه، پریز و محافظ را بررسی کنید تا درصورت وجود این دلایل آن ها را متوجه شده و برطرف کنید. در غیر این صورت لازم است تا با متخصص تعمیر یخچال فریزر تماس بگیرید. نوع تشخیص و کیفیت قطعات به کار برده شده یا تعویض شده، در هنگام تعمیر یخچال بسیار با اهمیت بوده و در میزان طول عمر یخچال شما موثر است.

همچنین تعمیر درست، اصولی و یکباره ی یخچال می تواند از نظر اقتصادی به شما کمک کند. بنابراین انتخاب تعمیرکار و متخصص خبره و حرفه ای در زمان خرابی یخچال و سایر لوازم برقی خانه، اهمیت بالایی دارد. مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات با دارا بودن متخصصین حرفه ای و با تجربه، تعمیر کامل و مقرون به صرفه لوازم برقی شما را تضمین می کند. جهت ثبت درخواست خود برای اعزام کارشناس، از طریق شماره های موجود در سایت و یا صفحه تماس با ما اقدام کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *