مقالات

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

روشن نشدن ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایج است که گاهی باعث نگرانی و دردسر مصرف کننده می‌شود. این مشکل می‌تواند بر اساس عوامل و ایرادات مهم یا به دلیل یک ایراد ساده به وجود آید. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام به تعمیر نسبت به منبع اشکال و علت روشن نشدن ماشین لباسشویی اطلاع پیدا کنید. پس در ادامه به بررسی دلایل گوناگون و علت روشن نشدن هر برند به شکل جداگانه خواهیم پرداخت تا بتوانید نسبت به ایراد دستگاه خود یک اطلاعات جامع و مفید به دست آورید.

مهمترین علت های روشن نشدن ماشین لباسشویی

مشکل در اتصال به برق

یکی از ساده‌ترین مسائلی که به روشن نشدن ماشین لباسشویی منجر می‌شود مشکلات برق، پریز کابل و یا سیم کشی است. در بعضی اوقات حتی دلیل می‌تواند از یک عدم اتصال به برق ساده باشد. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید کابل برق را از پریز خارج کرده باشید. پس این اتصال اولین موردی است که باید برای رفع ایراد بررسی کنید.

البته در بعضی موارد مشکل از منبع تغذیه برق است یا به عبارتی ولتاژ مورد نیاز به ماشین لباسشویی نمی‌رسد. همچنین ایراد در پریز برق هم می‌تواند به این مسئله مرتبط باشد. در نتیجه در این شرایط طبیعی است که لباسشویی روشن نشود یا کار نکند. برای اطلاع و بررسی این قسمت‌ها می‌توان از فاز متر یا مولتی متر استفاده کرد.

همچنین کابل یا سیم یکی دیگر از عوامل مربوط به روشن نشدن ماشین لباسشویی به علت مشکلات برق است. اگر تحت شرایط مختلفی کابل برق دچار آسیب‌هایی مثل پارگی، پوسیدگی یا ذوب شده باشد، جریان برق مورد نیاز نمی‌رسد و در نهایت لباسشویی روشن نمی‌شود. در این شرایط علاوه بر بررسی کابل بهتر است دو شاخه آن هم مورد بررسی قرار گیرد.

خرابی در میکروسوئیچ درب

خرابی در میکروسوئیچ درب

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی شامل وجود خرابی و ایراد در میکروسوئیچ درب می‌شود. در واقع سیستم لباسشویی به صورتی طراحی شده است که تا زمان کامل و صحیح بسته شدن درب شروع به کار نکند. این نوع طراحی برای جلوگیری از خراب شدن و ریختن آب به بیرون از دستگاه انجام می‌شود.

در نتیجه اگر میکروسوئیچ، لاستیک یا دستگیره درب ماشین لباسشویی معیوب شده باشد، سیگنال مربوط برای شروع کار به برد دستگاه ارسال نخواهد شد. علاوه بر این می‌تواند به کل موجب روشن نشدن لباسشویی شود. به انضمام این موارد، ایرادات میکروسوئیچ درب می‌توانند به علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی هم مرتبط باشند.

پس با این اوصاف بررسی میکروسوئیچ و قطعات جانبی درب دستگاه یکی از اقدامات ساده برای رفع ایراد روشن نشدن ماشین لباسشویی است. ضمناً هنگام بروز مشکل در هر یک از این قطعات می‌توان آن‌ها را با کمک یک متخصص تعمیر ماشین لباسشویی به آسانی تعمیر کرد. در صورت عدم امکان تعمیر باید با قطعات جدید و باکیفیت تعویض شوند.

معیوب بودن تایمر

تعدادی از مدل‌های ماشین لباسشویی به خصوص نمونه‌های قدیمی‌تر که درب آن‌ها در بالای دستگاه قرار گرفته است، دارای قطعه مهمی به نام تایمر هستند. این قطعه نقش مستقیمی در استارت و شروع به کار لباسشویی دارد. در نتیجه خراب شدن آن یکی از دلایل روشن نشدن لباسشویی به حساب می‌آید. در اکثر موارد ولوم تایمر پس از استفاده طولانی مدت هرز یا معیوب می‌شود و در نهایت به روشن نشدن یا کار نکردن دستگاه منتهی می‌گردد.

برای رفع ایراد تایمر ماشین لباسشویی و روشن نشدن آن باید از تعمیرکار یا کارشناس ماهر در این زمینه کمک گرفت. به عبارتی این ایراد یک مشکل فنی است که برای برطرف کردن نیازمند تجهیزات و دانش خاصی می‌باشد. در نتیجه یک فرد متخصص به شکل بهتری قادر به تعمیر و رفع اشکال آن خواهد بود.

خراب شدن موتور لباسشویی

خراب شدن موتور لباسشویی

خراب شدن موتور لباسشویی یکی از دلایل مهم و اصلی روشن نشدن آن است. در اکثر مدل‌ها این قطعه وظیفه چرخاندن دیگ یا درام دستگاه را برعهده دارد. در نتیجه زمانی که موتور معیوب و خراب شود، دیگ لباسشویی نمی‌چرخد یا به عبارتی شروع به کار نخواهد کرد. پس اگر می‌توانید لباسشویی را روشن کنید اما شروع به حرکت و شستشو نمی‌کند، به احتمال زیاد ایراد از موتور ماشین است. در صورت بروز این مشکل پیشنهاد می‌شود که سریعاً دستگاه را خاموش کنید تا از ایجاد آسیب بیشتر به موتور جلوگیری شود.

البته توجه داشته باشید در صورتی که ایراد و علت کار نکردن ماشین لباسشویی مربوط به موتور باشد، احتمالاً عملیات آبگیری انجام خواهد شد اما دیگ شروع به چرخیدن نخواهد کرد. همچنین خراب بودن موتور لباسشویی یکی از مشکلات فنی به حساب می‌آید. در نتیجه تماس با یک مجموعه تعمیر لوازم خانگی و درخواست اعزام کارشناس مطمئن‌ترین راه برای رفع ایراد آن خواهد بود.

ایراد در برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

در انواع ماشین‌های لباسشویی برد الکترونیکی یا برد کنترل وظیفه هدایت و کنترل کردن قطعات دستگاه را برعهده دارد. در نتیجه به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات شناخته می‌شود. این برد ولتاژ لازم را برای فعالیت موتور، شیر پرکن، قفل درب و موتور تخلیه فراهم می‌کند.

همانگونه که ایراد در برد الکترونیکی می‌تواند علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری باشد، خرابی این قطعه از مهمترین علت های روشن نشدن ماشین لباسشویی برشمرده می‌شود. زمانی که به دلیل خرابی و ایراد نتواند این کار را به خوبی انجام دهد، جریان برق لازم برای شروع به کار به قطعات نخواهد رسید و در نهایت حتی دستگاه روشن نخواهد شد.

خراب شدن برد الکترونیکی بر اساس مشکلاتی مثل نوسان برق، نفوذ آب، خراب شدن خازن و ایرادات برد به وجود می‌آید. این اتفاق علاوه بر روشن نشدن دستگاه گاهی حتی منجر به خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی در حین کار می‌شود. در نتیجه از مشکلات مهمی به شمار می‌رود که در صورت عدم تعمیر صحیح هزینه و خسارات بیشتری را به بار می‌آورد. پس با این وجود مشخصاً تعمیر آن توسط تعمیرکار حرفه‌ای کار عاقلانه‌ای خواهد بود.

بیشتر مطالعه نمایید: ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

توازن نامناسب لباس ها در ماشین لباسشویی

توازن نامناسب لباس ها در ماشین لباسشویی

عدم توازن صحیح لباس‌ها از دیگر دلایل احتمالی مربوط به روشن نشدن لباسشویی است. اگرچه خیلی از افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند اما توازن نامناسب لباس‌ها باعث ایجاد مشکلات مختلفی در لباسشویی می‌شود. گاهی این بی‌توجهی باعث می‌شود که سوئیچ عدم تعادل فعال شود و در نتیجه ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود.

حتی در کنار این مسئله خیلی از مواقع عدم توازن لباس‌ها موجب لرزش و تکان خوردن، کار نکردن دستگاه و شکستن دیگ آن می‌شود. از این رو باید لباس‌ها را با توازن صحیح در داخل دیگ قرار داد. همچنین حجم لباس بیش از ظرفیت لباسشویی هم می‌تواند باعث چنین مشکلاتی شود. پس هنگام پر کردن دستگاه باید این نکات را در نظر داشت تا از ایجاد آسیب جلوگیری کرد.

سوختن پمپ تخلیه

پمپ تخلیه قسمتی از لباسشویی است که در پایان شستشو وظیفه تخلیه آب و کف را برعهده دارد. در نتیجه قسمت مهمی محسوب می‌شود که سوختن آن گاهی اوقات به روشن نشدن لباسشویی منجر می‌شود. این مشکل می‌تواند علت نشت آب از ماشین لباسشویی نیز باشد.

سوختن پمپ تخلیه بر اساس عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد که بعضی از آن‌ها به این شرح هستند:

  • گیر کردن جسم خارجی در پمپ
  • استفاده مکرر و پی در پی
  • استفاده در زمان طولانی و فرسوده شدن پمپ
  • شکستن پروانه

البته با این وجود بازهم جای نگرانی نیست. بسیاری از متخصصین و تعمیرکاران ماهر در صورت امکان پمپ تخلیه را با یک قطعه جدید و اورجینال تعویض خواهند کرد. ضمناً بهتر است این کار توسط افراد مجرب انجام شود تا از کیفیت قطعه جایگزین و نحوه صحیح تعویض مطمئن بود. در غیر این صورت در خصوص خراب شدن دوباره پمپ تخلیه و روشن نشدن دستگاه ضمانتی وجود نخواهد داشت. 

خرابی دکمه های نمایشگر ماشین لباسشویی

خرابی دکمه های نمایشگر ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی مربوط به خراب شدن صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های نمایشگر آن است. در این صورت لباسشویی ایراد خاصی ندارد و تنها دکمه‌های مربوط به روشن کردن آن کارکرد صحیح را ندارند. در اکثر مدل‌ها برای روشن کردن و انجام تنظیمات شستشو تعدادی دکمه وجود دارد و در مدل‌های پیشرفته و جدیدتر یک صفحه نمایش لمسی برای این کار تعبیه شده است. در نتیجه زمانی که قسمت و دکمه مربوط به روشن شدن دستگاه کار نکند، به‌طبع ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد.

اگر به طور کلی صفحه نمایش لباسشویی کار نکند، ممکن است مشکل از نرسیدن برق کافی و جریان ورودی برق باشد. از طرفی اگر تنها بخشی از آن کار نکند، آن قسمت به تعمیر و تعویض نیاز خواهد داشت.

همچنین گاهی مشکل کار نکردن دکمه‌های ماشین لباسشویی با یک ریست ساده برطرف می‌شود و گاهی به بررسی و تعمیر توسط کارشناس نیاز خواهد بود. در بیشتر موارد ریست دستگاه به این شکل انجام می‌شود:

  • دکمه ریست دستگاه را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. اگر نمی‌توانید این دکمه را پیدا کنید، از دفترچه راهنمای لباسشویی خود کمک بگیرید.
  • سپس در صورت ریست شدن تمام دکمه‌ها حدود ۳ ثانیه روشن می‌شوند.
  • زمانی که دستگاه ریست شود به احتمال زیاد دکمه‌ها به درستی کار خواهند کرد. در غیر این صورت بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.

بیشتر مطالعه نمایید: ارورهای ماشین لباسشویی ال جی

سوختن پارازیت گیر ماشین لباسشویی

در ماشین‌های لباسشویی یک پارازیت گیر یا نویز گیر تعبیه شده است که وظیفه جلوگیری از آسیب به قطعات دستگاه توسط برق ورودی را برعهده دارد. این پارازیت گیر که با عنوان فیلتر برق هم رایج می‌باشد، در قسمت ورودی برق قرار گرفته است. پس با این وجود در بسیاری از مدل‌ها سوختن این قسمت موجب روشن نشدن ماشین لباسشویی خواهد شد.

همچنین خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی در هنگام شستشو از دیگر علائم و نشانه‌های سوختن پارازیت گیر دستگاه است. در نتیجه تعویض فوری آن بهترین راه حل می‌باشد که از ایجاد آسیب و دردسرهای بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

البته توجه داشته باشید که به علت فنی بودن مشکل و نیاز به تعویض پارازیت گیر با یک قطعه اورجینال و باکیفیت نمی‌توان اقدامات لازم را به تنهایی انجام داد. پس با این وجود باید با یک مرکز معتبر تعمیر ماشین لباسشویی تماس گرفت و درخواست اعزام کارشناس برای تعمیر در محل کرد. با این کار علاوه بر تعمیر شدن و روشن شدن مجدد دستگاه به صورت اساسی، نسبت به کیفیت قطعه جایگزین ضمانت دریافت خواهید کرد.

معیوب شدن فیوز

معیوب بودن فیوز

آخرین علت روشن نشدن ماشین لباسشویی در خصوص ایرادات فیوز است. البته اگر چراغ‌های دستگاه روشن شوند اما شروع به کار و شستشو نکند، مشکل از فیوز نخواهد بود. در نتیجه مشخصاً خراب بودن فیوز منجر به روشن نشدن کلی ماشین لباسشویی خواهد شد.

با این حال بازهم نیازی به نگرانی نیست و به راحتی می‌توان مشکل را برطرف کرد. کافیست در ابتدا یک تعمیرکار وضعیت سالم یا خراب بودن فیوز را با مولتی متر بررسی کند. پس از آن در صورت نیاز تعویض با یک قطعه جدید انجام خواهد شد. در ضمن پیشنهاد می‌شود که این اقدامات توسط یک فرد دوره دیده و ماهر انجام شود.

در نهایت این موارد علت روشن نشدن ماشین‌های لباسشویی با کلیه برندهای مختلف را شامل می‌شوند. البته در ادامه به بررسی تخصصی دلیل روشن نشدن هر دستگاه با برندهای خاص و معروف خواهیم پرداخت. با مطالعه این دلایل نسبت به ایراد لباسشویی سامسونگ، الی جی، کنوود، دوو و پاکشوما به صورت جداگانه اطلاع خواهید یافت. پس در این صورت می‌توانید با آگاهی کامل و خیالی راحت به برطرف کردن ایرادات و مشکلات ماشین لباسشویی خود اقدام نمایید.

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی سامسونگ

ماشین لباسشویی سامسونگ یکی از مدل‌های پرطرفدار و محبوب در بین خانواده‌های ایرانی است. پس افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و به‌طبع ممکن است با مشکل روشن نشدن این دستگاه روبه‌رو شوند. دلایل مختلفی به بروز این مشکل منتهی می‌شوند که به طور کلی چنین موضوعاتی را در برمی‌گیرند:

  • ممکن است به سادگی دو شاخه برق به پریز متصل نباشد یا به طور اتفاقی از آن خارج شده باشد.
  • گاهی یک لباس بین درب گیر می‌کند و مانع بستن صحیح آن می‌شود. در این شرایط ماشین لباسشویی سامسونگ روشن نخواهد شد یا شروع به شستشو نخواهد کرد.
  • یکی از ساده‌ترین دلایل روشن نشدن لباسشویی سامسونگ مربوط به خراب شدن دکمه‌های پنل است. زمانی که یکی از دکمه‌های Power یا Play به دلیل خراب شدن از کار بیافتد، دستگاه روشن نخواهد شد.
  • استفاده مکرر و پی در پی از لباسشویی باعث داغ شدن موتور خواهد شد. نتیجتا در این شرایط بسیاری از ماشین‌های لباسشویی از جمله سامسونگ برای جلوگیری از آسیب و سوختن موتور روشن نمی‌شوند. با گذشت چند ساعت و بازگشت به حالت عادی دستگاه روشن می‌شود.
  • در معدود دفعاتی خراب شدن سنسور سطح آب به روشن نشدن لباسشویی سامسونگ منتهی می‌شود.

البته علاوه بر این موارد هر یک از دیگر دلایل مطرح شده هم می‌توانند در خصوص ماشین لباسشویی سامسونگ صدق کنند. برای رفع مشکلات احتمالی این برند سرشناس، می‌توانید از متخصصان تعمیر لباسشویی سامسونگ باماتعمیرات کمک بگیرید.

علت روشن نشدن لباسشویی ال جی

علت روشن نشدن لباسشویی ال جی

دلایل متعددی موجب روشن نشدن ماشین لباسشویی ال جی می‌شوند که مشکلات برق رسانی و اتصالات به عنوان اصلی‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. همچنین تعدادی از دیگر دلایل مربوط به این ایراد شامل چنین نکاتی می‌شوند:

  • برد کنترل اصلی‌ترین قسمت هر ماشین لباسشویی به شمار می‌رود. در نتیجه در عملکرد لباسشویی ال جی نقش حیاتی دارد و هرگونه ایراد در این قطعه باعث عملکرد نادرست دستگاه از جمله روشن نشدن آن خواهد شد.
  • مشکلات پارازیت گیر یا فیلتر نویز مورد بعدی علت روشن نشدن لباسشویی ال جی است. اگر این قطعه خراب شده باشد، یک نویز از دستگاه شنیده می‌شود یا به طور کلی پنل کنترل کار نخواهد کرد.
  • گاهی خراب و معیوب شدن فیوز حرارتی ماشین لباسشویی ال جی به روشن نشدن آن منجر خواهد شد. این قطعه وظیفه جلوگیری از داغ شدن دستگاه را برعهده دارد. در نتیجه خراب شدن این فیوز باعث داغ شدن لباسشویی و به‌طبع کار نکردن می‌شود. ضمناً زمانی که حرارت قطعات داخلی دستگاه از حد استاندارد خود بالاتر می‌روند، فیوز حرارتی آسیب خواهد دید و باقی مشکلات مثل روشن نشدن به وجود می‌آیند.

همچنین درخواست اعزام کارشناس از مراکز معتبر بهترین راه برای تعمیر ماشین لباسشویی ال جی خواهد بود.

علت روشن نشدن لباسشویی کنوود

عده‌ای از مصرف کنندگان پس از مدتی به‌کارگیری ماشین لباسشویی کنوود با مشکل روشن نشدن آن روبه‌رو می‌شوند و گاهاً دلایل ساده‌ای پشت این قضیه هستند. موارد زیر تعدادی از مهم‌ترین این دلایل را تشکیل می‌دهند:

  • مثل همه دستگاه‌ها و ماشین‌های لباسشویی، در ابتدا باید وضعیت برق رسانی، کابل، دو شاخه، پریز و دکمه را بررسی کرد. این اقدامات کارهای ساده‌ای هستند که کاربر می‌تواند به آسانی انجام دهد اما توجه داشته باشید که رفع ایراد و تعمیر دستگاه باید توسط کارشناس انجام شود.
  • اگر ماشین لباسشویی کنوود شما دارای صفحه لمسی می‌باشد، از کار افتادن این صفحه می‌تواند به روشن نشدن لباسشویی منجر شود.
  • گاهی مشکلاتی مثل نوسانات برقی باعث بروز این ایراد خواهند شد.
  • قرار دادن ماشین لباسشویی کنوود در اماکن و جاهای مرطوب مثل کنار یا داخل حمام موجب خراب شدن برد دستگاه می‌شود. در نتیجه ایرادات برد به روشن نشدن منتهی خواهند شد. در این صورت حتی امکان خیس شدن دیگر قطعات لباسشویی هم وجود خواهد داشت.

به غیر از بررسی‌های ساده نظیر به برق بودن دو شاخه، سالم بودن کابل و داغ نبودن دستگاه، بهتر است سایر اقدامات برای تعمیر لباسشویی کنوود توسط افراد ماهر انجام گیرد.

علت روشن نشدن لباسشویی دوو

علت روشن نشدن لباسشویی دوو

تقریباً تمامی دلایل مذکور در خصوص علت روشن نشدن ماشین لباسشویی درباره مدل‌های برند دوو هم صدق می‌کنند. البته به طور کلی می‌توان گفت این موضوعات شامل مهم‌ترین موارد می‌شوند:

  • استفاده مکرر از ماشین لباسشویی دوو به موتور آن آسیب خواهد زد. در واقع پس از هر بار استفاده و شستشوی لباس‌ها باید یک زمان کوتاه به دستگاه استراحت داد و سپس مجدّداً در صورت نیاز از آن استفاده نمود. پس در غیر این صورت موتور فرسوده و معیوب خواهد شد و در نهایت روشن نمی‌شود.
  • منبع تغذیه برق از اساسی‌ترین مواردی است که هر مصرف کننده و تعمیرکار باید با مواجهه این مشکل بررسی کند. در این حالت برق لازم برای راه‌اندازی به لباسشویی دوو نمی‌رسد و امکان روشن شدن آن وجود نخواهد داشت. البته تعمیر و رفع ایراد این مسئله به سادگی انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که در کنار این موضوعات به دلایل مطرح شده در علت روشن نشدن ماشین لباسشویی دقت فرمایید. ضمناً در هر صورت بهتر است برای انجام اقدامات مربوطه از جمله تعمیر و تعویض قطعات مهم از کارشناس تعمیر لباسشویی دوو کمک بگیرید.

علت روشن نشدن لباسشویی پاکشوما

در صورتی که ماشین لباسشویی پاکشوما با فشار دادن دکمه روشن نمی‌شود و به عبارتی عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، باید به این دلایل توجه کرد:

  • در معدود مواردی ایرادات پمپ تخلیه از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی پاکشوما هستند.
  • از آنجایی که درست بسته نشدن درب می‌تواند موجب روشن نشدن دستگاه شود، گاهی اوقات یک باز و بسته کردن ساده درب لباسشویی منجر به رفع ایراد می‌شود.
  • خراب بودن دکمه استارت یا تایمر دستگاه می‌تواند از دیگر مشکلات مربوط به کار نکردن ماشین لباسشویی باشند.
  • در بعضی اوقات معیوب شدن برد الکترونیکی به روشن نشدن لباسشویی پاکشوما منتهی می‌شود. از آنجایی که این برد مهم‌ترین قطعه دستگاه است یا به عبارتی به عنوان مغز لباسشویی شناخته می‌شود، باید توسط یک فرد مجرب تعمیر ماشین لباسشویی پاکشوما رفع اشکال شود.

در نهایت تمامی عوامل مربوط به علت روشن نشدن ماشین لباسشویی و برندهای معروف آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم. البته در مجموع بهتر است از این اطلاعات تنها برای آشنایی و آگاهی نسبت به ایراد لباسشویی خود استفاده کنید. به عبارتی برای رفع ایراد و برطرف کردن مشکل روشن نشدن دستگاه باید از یک کارشناس ماهر و دوره دیده کمک بگیرید. در غیر این صورت امکان ایجاد مشکلات بیشتر با انجام اقدامات غیرتخصصی وجود خواهد داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *