مقالات

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

لباس های چرک زیادی روی هم انباشته شده اما دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد. طبیعی است کمی نگران شوید اما این مشکل راه حل دارد. خرابی حتی در ماشین لباسشویی های اسنوا، دوو، ال جی، سامسونگ، بوش و … رخ می دهد. برای برطرف کردن برخی ایرادات، خود شما هم می توانید دست به آچار شوید و لازم به تماس با تعمیرکار نیست اما ایرادات خاصی هستند که تنها به کمک یک متخصص مرتفع می شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین علل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی آشنا نماییم.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

ممکن است حین چرخش دیگ ماشین لباسشویی متوجه شده باشید که چرخش دیگ سفت است یا کند. یک دیگ ماشین لباسشویی از کاسه نمد، بلبرینگ، شفت، سه نظام به همراه دو یا سه کمک دیگ که کابین را نگه می دارند، ساخته شده است. چرخش دیگ با هماهنگی سایر قطعات انجام می شود. شاید عمر یکی از این قطعات تمام یا دچار پوسیدگی شده باشد.

می توان عوامل دیگری را هم برای نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی در نظر گرفت.

بیش از اندازه پر کردن ماشین لباسشویی

هرگز داخل ماشین لباسشویی پتو نشورید. دیگ ماشین لباسشویی به سختی یک پتو خیس با وزن زیاد را می چرخاند و سبب نامتعادل شدن دیگ و شاید شکسته شدن دیگ شود. لباس های زیاد و حجیم یا یک جنس یک تیکه سنگین را سعی کنید با ماشین لباسشویی نشویید. توصیه می شود لباس های زیاد را تقسیم کنید و در دو یا سه مرتبه به ماشین بیاندازید تا ماشین لباسشویی سنگین نشود.

عدم تعادل بار

این مشکل می تواند در ماشین لباسشویی های درب از بالا رخ دهد، یعنی در موقع ریختن لباس ها داخل ماشین در یکطرف آن جمع شده اند و به طور مساوی در ماشین قرار نگرفته اند. همین کار سبب عدم تعادل در ماشین لباسشویی و خودکار خاموش شدن ماشین شود تا آسیب نبیند. بعد از خاموش کردن دستگاه، لباس ها را به طور مساوی داخل ماشین توزیع کنید. بعد از بستن درب ماشین، بایستی چرخش مجدد دستگاه شروع شود. شاید نیاز به تخلیه آب اضافی از وان، قبل از شروع مجدد چرخه شستشو شود.

ایراد در قفل درب ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علت های نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خرابی سیستم قفل درب است. اگر قفل درب معیوب باشد نمی تواند بسته بودن درب را به ماشین اعلام کند تا شروع به چرخش دیگ کند. قفل درب می تواند به طور مکانیکی یا الکترومکانیکی خراب شود. درب کاملا بسته نشده است. بعد از بسته شدن کامل درب یا چفت شدن درب، آبگیری به داخل انجام میشه و چرخش و شستشو انجام میشه. حتما ضامن درب را چک کنید که نشکسته باشد که در اینصورت لازم به خرید یک قطعه جدید دارید.

میکروسوییچ درب ماشین لباسشویی یک سیگنال به برد ارسال می کند و بسته بودن درب را به موتور اعلام می کند تا موتور و نیروی محرک شروع به کار کنند. پس اگر میکروسوییچ درب خراب باشد، نیرویی از بخش موتور به دیگ ماشین لباسشویی وارد نمی شود و چرخش نداریم. میکروسوییچ قطعه ای است که نمی توان آن را تعمیر کرد و باید مجددا آن را بخرید. با مراجعه به نمایندگی و داشتن ضمانت نامه ماشین لباسشویی خود می توانید، این قطعه را تهیه کنید.

خرابی برد فرمان کنترل

این قطعه در ماشین لباسشویی وظیفه دارد بعد از فشردن دکمه استارت، تمامی سیگنالهای لازم برای سایر قطعات را هدایت و کنترل کند تا دستگاه بتواند عملیات شستشو را انجام دهد. یکسری خازن و فیوز این برد را تشکیل می دهند.

این قطعه فرمان چرخش، تعیین دور و ایست را به موتور می دهد. اگر برق دچار نوسان شود، باعث اتصالی در خازن و خرابی برد فرمان می شود. یا می توان این احتمال را تصور کرد که آب به داخل ماشین نفوذ کرده و باعث اتصالی سیم پیچی داخلی شده و برد خراب شده است.

خرابی پمپ تخلیه

خرابی پمپ تخلیه

پمپ تخلیه وظیفه اش این است که آب کثیف بعد از هر مرحله شستشو و آبکشی را تخلیه کند و از طریق لوله ها به فاضلاب منتقل کند. ممکن است موقع تخلیه، پرز و مو یا سکه و دکمه باعث انسداد پمپ تخلیه شده باشد. پس بهتر است با خواندن دفترچه راهنما ماشین لباسشویی خود محل فیلتر تخلیه و پمپ تخلیه را پیدا کرده و آن را تمیز کنید.

دو مشکل دیگر در پمپ تخلیه که ممکن است پیش بیاید، سوختگی سیم پیچ و شکستگی پروانه است. سیستم پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی های پاکشوما، بوش، سامسونگ، اسنوا، دوو، ال جی و بیشتر مارک ها شبیه به هم هستند و تنها در موارد جزئی با هم تفاوت دارند.

از کجا بفهمیم پمپ تخلیه مشکل دارد؟

موقع خارج شدن آب از پمپ شما صدای آن را نمی شنوید. هنگام چرخش صدای کمی می شنوید ولی آب به بیرون منتقل نمی شود. درون ماشین لباسشویی مانند همان مواقعی که در حال آبگیری می باشد آب است. اگر آب تخلیه شود، پمپ تخلیه همچنان به طور طبیعی عمل می کند و در مدار فعال باقی می ماند.

ایراد در تسمه موتور

تسمه از موتور به دیگ ماشین لباسشویی وصل است و در موقع روشن کردن ماشین لباسشویی باعث چرخش دیگ شستشو در دستگاه می شود. محل تسمه بین دو پولی بزرگ و کوچک ماشین لباسشویی است. از لحاظ شکل ظاهری تسمه ها به چند نوع تسمه شیاردار، تسمه دندانی، تسمه ذوزنقه ای شکل تقسیم می شوند

تفاوت تسمه ها در این است که انواع مختلف آن کاربردهای مختلفی دارند. تفاوت دیگر تسمه ها تعداد دور در دقیقه و توان خروجی ماشین لباسشویی است که کلاس های abc دارند.

اگر ماشین لباسشویی را روشن کردید و دیگ شستشو شروع به چرخیدن نکرد ممکن است اشکال از تسمه باشد. این مشکل تسمه می تواند پارگی تسمه باشد که به کل تسمه از جایش درآمده یا شل شدن تسمه یا به طور کل تسمه کیفیت خود را از دست داده و باید آن را تعویض کرد.

تنظیم تسمه ماشین لباسشویی بسیار مهم در کارایی ماشین لباسشویی است. اگر تسمه ماشین لباسشویی شل باشد باعث اتلاف انرژی می شود و اگر تسمه سفت باشد باعث فشار آمدن به موتور و خرابی آن می شود.

امروزه ماشین لباسشویی ها بدون تسمه ساخته می شوند که چرخش بدون صدا یا با حداقل صدا دارند و مدل های قدیمی دارای تسمه هستند.

مشکل فولی ماشین لباسشویی

فولی به دیگ شستشو وصل می شود و با کمک تسمه و موتور، دیگ را به چرخش درمی آورد. اگر فولی پوسیده یا مستهلک باشد، تسمه ماشین لباسشویی از کار می افتد و این امر باعث عدم چرخش موتور می شود. اگر فولی ضعیف شده باشد باید آن را عوض کرد.

خرابی کوپلینگ موتور لباسشویی

خرابی کوپلینگ موتور لباسشویی

کوپلینگ وظیفه انتقال نیروی موتور را در ماشین لباسشویی به عهده دارد. اگر بیش از وزن استاندارد به داخل ماشین لباسشویی لباس بریزیم، انتقال نیرو به موتور به درستی انجام نمی شود و باعث عدم روشن شدن و چرخش ماشین می شود.

یکی از نشانه های خراب بودن کوپلینگ این است که ماشین لباسشویی آبگیری و تخلیه را مانند همیشه انجام می دهد ولی عمل آبکشی کردن و همزن را انجام نمی دهد. کوپلینگ موتور می تواند به علت سایش طبیعی خراب شده یا شکسته شده باشد. در صورت شکسته شدن کوپلینگ از تعمیرکار کمک بخواهید تا آن را تعویض کند.

یاتاقان ماشین لباسشویی

یاتاقان یا بلبرینگ قطعه ای است که به دیگ متصل و به صورت سه نظام از آن رد شده است. محور چرخشی دیگ شستشو از درون بلبرینگ ساچمه­‌ای سه نظام عبور می کند که این کار باعث چرخیدن راحت دیگ ماشین لباسشویی می شود. اگر یاتاقان خراب شود باعث سروصدا یا نچرخیدن دیگ شستشو می شود. یاتاقان یا بلبرینگ در ماشین لباسشویی شفت داخلی و بیرونی تناسب ایجاد کرده و موجب چرخش درست دیگ می شود.

اگر هرگونه ساییدگی در بلبرینگ پیش بیاید، این تناسب از بین رفته و دیگ با سروصدا می چرخد. در این حالت لازم است یاتاقان عوض شود. یاتاقان ماشین لباسشویی بعد از ده سال دچار فرسودگی و آسیب می شود پس احتیاج به تعویض دارد.

یکی از علائمی که می توان فهمید یاتاقان لباسشویی فرسوده است، وجود لکه های روغنی روی لباس های شماست که داخل ماشین انداخته بودید. روش دیگر این است که درام داخل ماشین را با دست بچرخانید، اگر حین چرخاندن سروصدا شنیدید این یعنی یاتاقان دچار فرسودگی شده است. اگر یاتاقان خراب شده باشد باید از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید.

گیربکس وظیفه چرخاندن مخزن را به عهده دارد. به ماشین لباسشویی گیربکسی، دیجیتال موتور اینورتر نیز می گویند. عمل شستشو در ماشین لباسشویی های تسمه ای به عهده تسمه و موتور بود ولی در ماشین های گیربکسی اینگونه نیست.

به دلیل آهنربا در ساخت ماشین لباسشویی گیربکسی، میدان مغناطیسی ایجاد می شود و با کمک این میدان مغناطیسی، مخزن ماشین لباسشویی می چرخد. ماشین لباسشویی های گیربکسی لرزش و صدای بیش از حد ندارند.

خرابی گیربکس ماشین لباسشویی

گیربکس ماشین لباسشویی می تواند دچار این مشکلات شده باشد: شستن حجم زیادی لباس و رعایت نکردن ظرفیت، گرمای زیاد در حین استفاده، سرویس نکردن به موقع ماشین، تنظیمات شستشو ماشین به درستی استفاده نشده باشد.

دفرمه شدن سبد آبکش

دفرمه شدن سبد آبکش بعد از استفاده طولانی مدت می تواند باعث نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد. سبد محرک نیز از جمله قطعاتی است که مابین فرآیند انتقال نیرو و بخش چرخش داخلی قرار گرفته است. برای بررسی این بخش از ماشین لباسشویی، نیاز است که شفت انتقال انرژی، سبد آبکش و دیگ دستگاه را به طور کامل بررسی نمایید.در صورتی که ایراد از سبد محرک باشد، می توان آن را تعویض نمود.

کلاچ ماشین لباسشویی

کلاچ ماشین لباسشویی

وظیفه کلاچ انتقال نیرو بین گیربکس و دیگ داخلی است که این امر به دیگ کمک می کند تا سریعا به سرعت چرخش مناسب برسد. اگر کلاچ فرسوده شده باشد می تواند موجب جلوگیری از چرخش دیگ شود. پس این موضوع نیز می تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد. کلاچ قابلیت تعمیر پذیری ندارد بنابراین اگر کلاچ فرسوده شده باشد آن را تعویض نمایید.

مجموعه کلاچ

در برخی از ماشین های لباسشویی درب از جلو یا درب از بالا، از یک مجموعه کلاچ  جهت قفل کردن گیربکس استفاده می شود تا به چرخش دستگاه کمک نماید. امکان خراشیدگی و ساییدگی لنت های کلاچ در اثر اصطکاک مکرر آن وجود دارد و در نهایت همین امر می تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد.

ایراد در روتور و استاتور

روتور با استاتور همکاری می کند و یک میدان مغناطیسی قوی می سازند که دیگ لباسشویی را در دو جهت بچرخانند. اگر سیم پیچ های روی استاتور دچار مشکل شود واشر نمی چرخد یا تکان نمی خورد. سیم پیچی استاتور را حتما بررسی کنید. ممکن است آهنربا روی روتور معیوب شده باشد که باعث می شود دیگ نچرخد یا تکان نخورد. روتور را چک کنید که ایراد نداشته باشد که در غیراینصورت باید تعویض شود.

قرقره محرک

قرقره محرک به درام واشر متصل می‌شود و با تسمه و موتور برای چرخاندن درام کار می‌کند. اگر قرقره محرک فرسوده شده باشد، ممکن است تسمه محرک خاموش شود و از چرخش واشر جلوگیری کند. قرقره محرک را برداشته و آن را بازرسی کنید. در صورت خرابی قرقره محرک، آن را تعویض کنید.

موتور محرک

موتور محرک

موتور محرک احتمال دارد معیوب باشد. قبل از جایگزینی موتور محرکه، ابتدا همه قسمت های واشر را بررسی کنید. اگر هیچ یک از این قطعه های معیوب نیستند، موتور محرک را جایگزین کنید. برای تعیین خرابی موتور محرک، در قسمت اول مطمئن شوید که برق به موتور ماشین لباسشویی منتقل می‌شود. هنگامی که موتور محرک صدا دارد اما کار نمی‌کند و صدا زیاد و اضافه دارد یا آزادانه نمی‌چرخد، آن را جایگزین کنید.

احتمال دارد علائم دیگری مانند: وجود گرد و غبار در زیر دستگاه بوی سوختگی در طول چرخه شستشو یا سر و صدای بلند در حین فرایند چرخش وجود داشته باشد.

از آنجایی که در بسیاری از مواقع علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی مربوط به یکی از قطعات مهم دستگاه است، باید برای رفع اشکال از تکنسین کارکشته و دوره دیده کمک گرفت. به منظور انجام این کار می‌توان با مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات تماس گرفت و درخواست اعزام کارشناس کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *