مقالات

علت برق داشتن یخچال

علت برق داشتن یخچال

انواع یخچال و فریزر وظیفه خنک و سرد نگه داشتن مواد غذایی مختلف را با اتصال به برق برعهده دارند. اما گاهی بر اساس دلایلی خاص این برق در بدنه یخچال هم به میزان ضعیفی احساس می‌شود. به این معنا که با لمس بدنه برق خفیفی از یخچال به بدن فرد منتقل می‌شود. این موضوع می‌تواند بر اساس دلایل مختلفی رخ بدهد. از این رو در این مقاله قصد داریم مهمترین علل برق داشتن بدنه یخچال را در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد تا در نهایت بتوانید به برطرف کردن ایراد یخچال بپردازید.

مهمترین دلایل برق داشتن بدنه یخچال

از بین رفتن عایق سیم کشی یخچال

اگر به دنبال جواب این سؤال که چرا بدنه یخچال برق دارد؟ هستید، در اولین و بهترین پاسخ می‌توان گفت به احتمال زیاد در سیم کشی دستگاه ایرادی به وجود آمده است. در این راستا از بین رفتن عایق سیم کشی یخچال اصلی‌ترین منشأ مشکل به حساب می‌آید. این مسئله در بسیاری از موارد به دلیل فرسوده شدن سیم‌ها رخ می‌دهد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، برق از سیم کشی و اتصالات یخچال به بدنه منتقل می‌شود و به‌طبع با لمس بدنه یخچال به بدن شما هم انتقال می‌یابد.

در صورت از بین رفتن عایق سیم کشی و برق داشتن بدنه یخچال در ابتدا باید منبع مشکل یعنی سیم خراب را پیدا کرد. در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد تنها باید همان سیم را تعمیر و تعویض کرد. در غیر این صورت کلیه سیم کشی یخچال باید تعویض شود تا مشکل برطرف گردد. البته به دلیل حساس بودن انجام این کار باید از متخصصین مربوطه کمک گرفت.

اتصالی ترموستات یخچال

اتصالی ترموستات یخچال

یخچال دارای قطعات متعدد و مهمی نظیر کندانسور، کمپرسور و از جمله ترموستات است. در بسیاری از مواقع مهمترین ایرادات یخچال به دلیل خرابی یکی از این قطعات رخ می‌دهد. در صورتی که عایق سیم کشی ترموستات از بین برود یا سیم متصل به آن قطع شود، به احتمال بسیار زیادی برق خود را به بدنه یخچال انتقال خواهد داد. برای بررسی وضعیت ترموستات و رفع ایرادات آن به این روش عمل می‌شود:

  • در ابتدا باید دستگاه را خاموش کرد و از برق کشید.
  • سپس با کمک یک اهم متر وضعیت سالم بودن و برق داشتن ترموستات را بررسی کرد.
  • در صورت ایراد در سیم کشی آن باید سیم‌ها را تعمیر یا تعویض کرد.
  • در صورت وجود مشکلات دیگر در ترموستات و عدم امکان تعمیر، باید توسط قطعه جدید و باکیفیت جایگزین شود.
  • انجام این مراحل نیازمند تجهیزات، تجربه و دانش خاصی است و باید توسط کارشناس انجام شود.

اتصال سر پیچ لامپ با بدنه

در بعضی از موارد لامپ درون یخچال پس از مدتی معیوب می‌شود یا سر پیچ لامپ به دلایل ساده‌ای مثل یک اتصالی می‌سوزد. در این شرایط برق سیم‌های لامپ به بدنه یخچال انتقال می‌یابد و کاربر با لمس بدنه برق را حس خواهد کرد. در این صورت باید لامپ و سر پیچ یا سیم‌های آن تعویض شوند و عایق‌بندی آن‌ها هم به شکلی صحیح انجام شود. در صورت عدم تجربه و تخصص در انجام چنین کارهایی باید از تکنسین ماهر برای سرویس و رفع ایراد یخچال کمک گرفت.

وصل نبودن ارت دو شاخه برق

وصل نبودن ارت دو شاخه برق

برای عدم انتقال جریان برق به بدنه یخچال باید ارت به دو شاخه برق متصل باشد و در پریز برق آشپزخانه وجود داشته باشد. زمانی که ارت دو شاخه برق وصل نباشد، جریان برق به زمین نخواهد رسید. به‌طبع با لمس بدنه یخچال دچار برق گرفتگی خفیف می‌شوید. در نتیجه برای رفع و بررسی این مشکل باید از وصل بودن ارت دو شاخه برق و وجود آن در پریز اطمینان حاصل کرد.

سوختن موتور یخچال

وجود هر گونه ایراد در سیم پیچ موتور یخچال می‌تواند به سادگی به سوختن آن منتهی شود. همچنین با توجه به اتصال موتور به بدنه یخچال، طبیعتاً این مشکل و برق به بدنه هم انتقال خواهد یافت. به همین دلیل کاربر در زمان دست زدن یا لمس یخچال دچار شوک الکتریکی خفیف می‌شود. از این رو باید در اسرع وقت به تعویض موتور سوخته اقدام نمود. همچنین از آنجایی که این قطعه از قطعات اساسی یخچال به حساب می‌آید، باید با محصولی اورجینال و باکیفیت جایگزین شود. برای اطمینان از رعایت این مسئله می‌توانید از مجموعه‌های معتبر تعمیر یخچال کمک بگیرید.

کمبود رطوبت محیطی

در معدود مواردی کمبود رطوبت محیطی در آشپزخانه می‌تواند به برق داشتن بدنه یخچال منتهی شود. این مسئله بیشتر در شهرهای بسیار خشک کشور رخ می‌دهد. اگر در چنین شهرهایی زندگی می‌کنید، برای جلوگیری از مشکلات مربوط به کمبود رطوبت می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب کننده و بخور در خانه و آشپزخانه استفاده نمایید. به این ترتیب الکتریسیته ساکن کاهش خواهد یافت.

خراب بودن برد الکترونیکی یخچال

خراب بودن برد الکترونیکی یخچال

اگر برد الکترونیکی یخچال دچار ایراد و اشکال شود، احتمال انتقال برق آن به بدنه دستگاه وجود دارد. در این شرایط برد الکترونیکی در اتصال برق به ارت ناتوان خواهد بود و به‌طبع موجب برق داشتن بدنه یخچال می‌شود. از این رو برای رفع این مشکل باید از تکنسین کمک گرفت تا وضعیت سالم بودن برد الکترونیکی را بررسی کنند.

وجود آب در قطعات یخچال

اگر در اطراف یا بالای یخچال آب وجود داشته باشد و ناخواسته بر روی آن بریزد، می‌تواند به داخل قطعات دستگاه انتقال یابد. در نهایت این مسئله به وجود برق در داخل و حتی بدنه یخچال منجر می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از خراب شدن قطعات و ایجاد چنین مشکلاتی نباید آبی در اطراف دستگاه قرار داد. همچنین یخچال نباید در کنار سینک ظرفشویی قرار بگیرد.

رفع ایراد برق داشتن یخچال

باید توجه داشته باشید که در بعضی از موارد برق داشتن بدنه یخچال یا دریافت شوک الکتریکی از آن هرچند خفیف می‌تواند مسئله خطرناکی باشد. از این رو در اولین اقدام باید دستگاه را خاموش کرد و از برق کشید. پس از آن باید از مجموعه‌های معتبر تعمیر لوازم خانگی اعزام کارشناس یا تکنسین را درخواست کرد. همچنین به دلیل حساس و گران بودن تعدادی از قطعات یخچال باید از افرادی کارکشته و ماهر کمک گرفت. از این رو مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات را پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان دوره دیده و مجرب همکاری می‌کند و قابلیت جایگزینی قطعات آسیب دیده با قطعات اورجینال و باکیفیت را همراه دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *