مقالات

علت بوی بد یخچال

علت بوی بد یخچال

برای خیلی از افراد پیش آمده است که پس از باز کردن درب یخچال با بوی آزار دهنده و بدی مواجه شوند. در بعضی موارد حتی بوی آن به قدری شدید می‌شود که پس از باز کردن درب در آشپزخانه می‌پیچد و با کلی زحمت و دردسر باید آن را رفع کرد. در نتیجه به منظور از بین بردن این مشکل باید منشأ اصلی را پیدا کرد تا بتوان با برطرف کردن ایراد با بوی بد دستگاه خداحافظی نمود. به همین دلیل اطلاع از علت بوی بد یخچال موضوع مهمی است و در این مطلب به طور کامل به مهمترین دلایل پرداخته خواهد شد. همچنین برای آگاهی از روش‌های از بین بردن بوی بد یخچال، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مهمترین دلایل بوی بد یخچال

علت بوی بد یخچال می‌تواند مربوط به یک نقص فنی و اشکال در قطعات دستگاه باشد یا به سادگی بر اساس سهل انگاری رخ داده باشد. از این رو به بررسی ۷ مورد از مهمترین دلایل بوی یخچال می‌پردازیم:

فاسد شدن مواد غذایی

فاسد شدن مواد غذایی

اولین و مهمترین دلیلی که در اکثر اوقات به بوی بد یخچال منتهی می‌شود، فاسد شدن مواد غذایی و مایعات است. برای مثال حتی شیرهای مدت دار در صورت باز بودن درب پس از حدود ۳ الی ۴ روز فاسد می‌شوند. فاسد شدن شیر می‌تواند باعث ایجاد بوی بسیار بدی در یخچال شود. اگر مصرف کننده در همان ابتدا متوجه این موضوع نشود و شیر برای چندین روز در یخچال باقی بماند، بوی آن بدتر و شدیدتر هم خواهد شد.

از جانبی دیگر کپک زدن میوه و سبزیجات یا فاسد شدن مواد غذایی خاص هم از اصلی‌ترین دلایل بوی بد یخچال هستند. برای مثال خیلی از افراد مواردی مثل گوجه یا خیار را پس از خرید با نایلون داخل یخچال می‌گذارند. پس از گذشت مدتی این اقلام شروع به کپک زدن می‌کنند و گاهی فرد متوجه نخواهد شد. از این رو بوی بدی در جامیوه‌ای و یخچال ایجاد می‌شود.

در این شرایط اولین و بهترین اقدام برای رفع بوی بد یخچال دور ریختن مواد فاسد یا کپک زده است. پس از آن می‌توان با استفاده از روش و پاک کننده مناسب به از بین بردن کامل بو پرداخت. همچنین اگر منبع بوی بد از جامیوه‌ای و میوه‌ها است، باید آن را از یخچال خارج کنید.

نقص فنی در قطعات یخچال

گاهی علت بوی بد یخچال را می‌توان در خراب شدن بعضی از قطعات پیدا کرد. البته در این صورت هم جایی برای نگرانی نیست. تنها باید قطعه معیوب را شناسایی کرد و با کمک یک تعمیرکار ماهر و مجرب به رفع ایراد پرداخت. در صورت دریافت خدمات از مجموعه‌های معتبر تعمیر لوازم خانگی، نیاز به پرداخت هزینه زیادی نخواهد بود.

در تعدادی از موارد خراب شدن فن موتور یخچال و ایجاد بوی نامطبوع توسط موتور باعث می‌شود تا مصرف کننده حس کند از داخل دستگاه بوی نامطبوعی می‌آید. همچنین گاهی نشت گاز از دلایل ایجاد بوی بد است که به بروز مشکلات دیگر نظیر خنک نکردن یخچال هم منتهی می‌شود. از این رو در صورتی که از تمیز بودن و عدم وجود مواد فاسد در داخل یخچال مطمئن هستید، باید از یک کارشناس برای بررسی فنی و تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید.

انسداد و گرفتگی فیلتر یخچال

تعدادی از مدل‌های جدید یخچال و ساید بای ساید دارای یک فیلتر به منظور تهویه هوای یخچال هستند. هدف از تعبیه این فیلتر خاص خارج کردن بوی نامطبوع است تا هوای تازه و تمیز جایگزین شود. در صورتی که این قطعه دچار گرفتگی یا انسداد شود، خروج هوا به درستی انجام نخواهد شد و به‌طبع یخچال بوی بدی می‌دهد.

برای اطلاع از مکان این فیلتر و تمیز کردن آن باید دفترچه راهنما دستگاه را بررسی کرد. همچنین در صورت عدم تخصص در این باره می‌توان به سادگی از خدمات سرویس یخچال استفاده کرد.

کثیفی فن یا کویل کندانسور

کویل‌های کندانسور همان لوله‌های مشکی تعبیه شده در پشت یخچال هستند. همچنین به طور معمول فن کندانسور هم در همان قسمت قرار دارد. طبیعتاً پس از مدتی استفاده از یخچال یا ساید بای ساید ممکن است هر یک از این قطعات توسط گرد و خاک کثیف شوند. این کثیفی یا آلودگی منبع مشکلات زیادی در دستگاه است که بوی بد ساید بای ساید یا یخچال یکی از موارد مهم آن به شمار می‌رود. از این رو برای یافتن علت این مشکل باید این قسمت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

همچنین برای جلوگیری از بروز ایرادات مختلف به دلیل کثیفی کویل‌های کندانسور، بهتر است هر از گاهی آن‌ها را بر اساس یک برنامه منظم تمیز کرد. البته در هنگام تمیز کردن یخچال باید دقت کافی را برای عدم آسیب به قطعات به خرج داد.

عدم گردش هوای مناسب

عدم گردش هوای مناسب

در بسیاری از موارد پر کردن یخچال بیش از ظرفیت مجاز به عدم گردش هوای مناسب منتهی می‌شود. در این صورت مشکلات مختلفی از جمله به وجود آمدن بوی بد در یخچال رخ می‌دهد. از این رو همیشه باید دستگاه را به اندازه مناسب پر کرد و از پر کردن بیش از حد دوری نمود.

در ضمن بهتر است مواد غذایی و خوراکی‌ها را به صورت منظم و مرتب در ظرف‌های مخصوص در داخل یخچال چید. به این ترتیب علاوه بر کمک به گردش هوای صحیح، از فضای موجود به شکل بهینه استفاده شده است و به عبارتی مصرف کننده با کمبود جا مواجه نمی‌شود.

کثیف بودن قفسه های یخچال

تمامی یخچال‌ها و ماشین‌های لباسشویی با هر برند و مدلی به نظافت و تمیز کردن منظم نیاز دارند. در غیر این صورت به احتمال زیاد پس از مدتی دچار بوی بد خواهند شد. در نتیجه اگر مدت طولانی از تمیز کردن و نظافت داخل یخچال گذشته باشد، علت بوی بد یخچال همین مسئله است. این موضوع حتی در بسیاری از مواقع موجب بو گرفتن مواد غذایی و مایعات از جمله آب هم می‌شود.

حتی اگر زمان کوتاهی از تمیز کردن یخچال می‌گذرد باز هم در خصوص ایجاد بوی بد بر اساس این دلیل احتمال زیادی وجود دارد. در واقع برای نظافت باید از مواد شوینده و پاک کننده مناسب استفاده کرد، در غیر این صورت گاهی بو یا کثیفی دستگاه رفع نخواهد شد. در نتیجه باید بر طبق روش‌های صحیح اقدام نمود و پس از آن مجدّداً وجود یا عدم وجود بو را بررسی کرد.

ریختن مواد غذایی و مایعات

گاهی مواد غذایی مثل روغن و غذاهای چرب یا مایعات از جمله شیر بر روی قفسه‌های یخچال می‌ریزد و مصرف کننده فراموش می‌کند که آن را تمیز کند. از این رو پس از مدت کوتاهی بوی بدی از آن قسمت در داخل یخچال پخش می‌شود و حتی موجب بو گرفتن سایر مواد خواهد شد. در پاره‌ای از موارد هم اگر با پاک کننده مناسب تمیز نشود، باز هم بوی بد یا کثیفی آن بر روی قفسه باقی می‌ماند. به این ترتیب باید با روش‌های از بین بردن بوی یخچال و مواد مناسب آن آشنا شد.

همچنین تقریباً در تمامی موارد علت بوی بد یخچال یکی از دلایل مذکور است. در غیر این صورت کمک گرفتن از تکنسین ماهر بهترین راه حل برای رفع اصولی و اساسی ایراد می‌باشد.

روش های از بین بردن بوی بد یخچال

روش های از بین بردن بوی بد یخچال

روش‌های مختلفی برای از بین بردن بوی بد یخچال وجود دارد. بسیاری از افراد تنها از مایع ظرفشویی برای پاک کنندگی و رفع بو استفاده می‌کنند اما این روش در بسیاری از مواقع پاسخگو نخواهد بود. به طور کلی استفاده از سرکه، جوش شیرین، سیب زمینی، لیمو، زغال فعال و در آخر در صورت عدم رفع بو کمک گرفتن از تکنسین پیشنهاد می‌شود.

در ضمن پیش از اقدام به نظافت یخچال حتماً باید این موارد را به خاطر سپرد:

  1. به منظور رعایت نکات ایمنی باید دستگاه را هنگام نظافت از برق بکشید.
  2. برای تمیز کردن یخچال با مواد مختلف پیشنهاد می‌شود از دستکش استفاده نمایید.
  3. در ابتدا منبع ایجاد بوی بد را پیدا کنید و آن را برطرف نمایید.
  4. هنگام نظافت حتماً باید مراقب قطعات داخلی و خارجی یخچال باشید.
  5. به عدم حساسیت به ماده مورد استفاده برای رفع بو دقت کنید.

از بین برد بوی بد یخچال با سرکه

استفاده از سرکه یکی از بهترین روش‌ها برای نظافت انواع لوازم آشپزخانه است. این ماده به راحتی در دسترس می‌باشد. در صورت استفاده از آن برای تمیز کردن یخچال و رفع بوی بد حتماً باید از سرکه رقیق استفاده کرد. در غیر این صورت خود سرکه می‌تواند منشأ ایجاد بوی بد و نامطبوع در یخچال شود و اوضاع را بدتر کند.

همچنین می‌توان به جای تمیز کردن و نظافت کامل یخچال با این ماده، تنها یک لیوان شامل آب و سرکه را در داخل دستگاه گذاشت تا بوی بد را جذب کند. البته تاکید می‌شود که رقیق نبودن آن می‌تواند باعث بدتر شدن بوی بد یخچال شود.

از بین بردن بوی بد یخچال با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد و برای نظافت لوازم بسیاری از جمله یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه جایگزین مناسبی برای مایع ظرفشویی در نظافت وسایلی نظیر یخچال و سینک است. البته به منظور رفع بو نیازی به نظافت کامل دستگاه با این ماده نیست. تنها باید یک لیوان را برداشت و ترکیبی از جوش شیرین و آب را درون آن ریخت. سپس قرارگیری لیوان شامل آب و جوش شیرین در داخل یخچال برای دفع بوی بد کافی خواهد بود.  

از بین بردن بوی بد یخچال با سیب زمینی

از دیگر روش‌های سریع و آسان برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توان به استفاده از سیب زمینی اشاره کرد. روش انجام آن به این صورت است:

  • در ابتدا باید یک سیب زمینی با اندازه متوسط را پوست کند.
  • سپس آن را در درون یخچال قرار داد.
  • همچنین می‌توان سیب زمینی را به چند تکه مختلف تقسیم کرد و هر یک از تکه‌ها را در قسمتی از دستگاه قرار داد.
  • حدود ۲ الی ۳ روز باید این کار را تکرار کرد تا تمام بوی بد از بین برود.

از بین بردن بوی بد یخچال با لیمو

از بین بردن بوی بد یخچال با لیمو

لیمو یکی دیگر از مواد با خاصیت پاک کنندگی بالا است که می‌توان برای رفع بوی بد یخچال از آن کمک گرفت. البته اگر از افرادی هستید که به بوی لیمو علاقه‌ای ندارند، انجام این روش پیشنهاد نمی‌شود. برای این کار کافیست یک لیمو را از وسط دو قسمت کنید و یک قسمت آن را در درون یخچال بگذارید. همچنین پرتقال هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای لیمو باشد.

از بین بردن بوی بد یخچال با زغال فعال

زغال یا کربن فعال ماده دیگری است که روش استفاده و کارکرد آن تقریباً مشابه با سیب زمینی می‌باشد. کافیست قسمتی از آن را درون کاسه یا پارچه قرار داد و در داخل یا بالای یخچال گذاشت.

رفع بوی بد یخچال با کمک تکنسین

در صورتی که پس از نظافت کامل یخچال و امتحان کردن روش‌های مذکور همچنان بوی بد یخچال وجود داشت یا پس از مدت کوتاهی دوباره ایجاد شد، به احتمال زیاد یکی از قطعات آن دچار ایراد شده است. در این شرایط باید از یک مجموعه معتبر مثل مجموعه تعمیر لوازم خانگی باماتعمیرات برای بررسی فنی درخواست اعزام کارشناس کنید.

این مجموعه با توجه به برخورداری از متخصصین آشنا به برندهای مختلف نظیر سامسونگ، ال جی، دوو، کنوود، بوش و …، قابلیت تعمیر انواع ساید باید ساید را داشته و می‌تواند مشکل دستگاه شما را با مناسب‌ترین هزینه و در کمترین زمان برطرف نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *